امروز کلینتون نسبت به استفاده ترامپ از بمب اتم به مردم آمریکا هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ 6 روز بیشتر به پایان ماراتن انتخاباتی آمریکا باقی نمانده است. هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ – نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه – در این روزهای پایانی انتخابات بیشتر فعالیت‌های انتخاباتی خود را در ایالت‌هایی متمرکز کرده‌اند که از احتمال رای‌آوری کمتری در آنها برخوردارند. بر همین اساس، ترامپ امروز را در ویسکانسین گذراند که جزو ایالت‌های آبی یا ایالت‌های وفادار به دموکرات‌هاست و کلینتون نیز از فلوریدا به آریزونا رفت که در نقشه انتخاباتی آمریکا در رده ایالت‌های قرمز (حامی جمهوری‌خواهان) قرار دارد.

البته موقعیت کلینتون و ترامپ در برخی ایالت‌هایی که به طور سنتی به حزب متبوع آنها رای می‌دهند نیز چندان مطلوب نیست. به عنوان مثال، از سال 1952 تاکنون، مردم ایالت آریزونا که کلینتون امروز به آنجا سفر کرد، تنها یک بار به یک نامزد دموکرات رای داده‌اند؛ اما امسال برخلاف گذشته، نظرسنجی‌های انجام شده در این ایالت حاکی از رقابت تنگاتنگ کلینتون با ترامپ است. مشابه این وضع در ایالت یوتا در جنوب غربی آمریکا نیز وجود دارد. یوتا تا پیش از این همواره یکی از ایالت‌های حامی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رفت، اما نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند ترامپ در حال حاضر با خطر جدی شکست در این ایالت رو به روست.

به همین ترتیب، براساس نظرسنجی‌ها، موقعیت کلینتون نیز در کلرادو، ویرجینیا و نیومکزیکو که در دوره‌های قبل خیال دموکرات‌ها از کسب آرای آنها راحت بود، امسال به خطر افتاده است. بر همین اساس، در حالیکه کلینتون در این روزهای باقیمانده تا انتخابات، ایالت‌های حامی جمهوری‌خواهان را مقصد سفرهای انتخاباتی خود قرار داده است، ستاد انتخاباتی او امروز با اختصاص 11 میلیون دلار پول، پخش مجموعه جدیدی از تبلیغات تلویزیونی را در این سه ایالت در دستور کار قرار داد. (اینجا)

در این میان، مهمترین موضوعی که دموکرات‌ها را به تلاش بیشتر برای جلب حمایت از کلینتون واداشته، آغاز مجدد تحقیقات اف‌بی‌آی درمورد پرونده جنجالی ایمیلهای شخصی اوست. پرونده‌ای که در آن نامزد دموکرات‌ها متهم است زمانیکه در دولت اول باراک اوباما تصدی وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده داشت، برای انجام مکاتبات اداری و ارسال اسناد دولتی طبقه‌بندی‌شده از ایمیل شخصی خود استفاده کرده است.

با این حال، شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز امروز به استناد ارزیابی‌های انتخاباتی خود مدعی شد کلینتون به راحتی می‌تواند 270 رای الکترال لازم را برای ورود به کاخ سفید کسب کند. این شبکه تلویزیونی در وبسایت خود به نقل از کارشناسان انتخاباتی نوشت کلینتون اگر تنها در یک یا دو ایالتی که درمورد جهت‌گیری آرای آنها تردید وجود دارد، پیروز شود، پیروزی نهایی او در انتخابات تقریباً‌ قطعی است؛ اما پیروزی نهایی ترامپ در انتخابات هفته آینده با اما و اگرهای زیادی همراه است. (اینجا)

موسسه «مودیز آنالیتیکس» که نتایج 9 رقابت انتخاباتی گذشته آمریکا را به درستی پیش‌بینی کرده است، نیز امروز به استناد آخرین ارزیابی انتخاباتی خود پیش‌بینی کرد کلینتون با  332 رأی الکترال بر ترامپ با 206 رأی الکترال پیروز می‌شود. این موسسه در سال 2012 نیز پیروزی اوباما بر رقیب خود ـ میت رامنی- را به درستی پیش‌بینی کرده بود. بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا، نامزدی در نهایت به ریاست جمهوری این کشور انتخاب خواهد شد که پس از شمارش آرای مردمی ایالت‌ها بتواند دستکم 270 رای از مجموع 538 رای «الکترال کالج» یا «مجمع گزینندگان» را از آن خود کند. (اینجا)

اما خبر جالبی که امروز در حاشیه انتخابات امسال منتشر شد درباره شهری در فلوریدای آمریکاست که مردمش در 20 دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری - به استثنای تنها یک مورد - به هر نامزدی که رای داده‌اند، او رئیس جمهور آمریکا شده است و جالب‌تر اینکه امسال طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، بیشتر مردم این شهر طرفدار کلینتون هستند! گفته می‌شود این شهر 1.3 میلیون نفری که هیلزبورو نام دارد، مانند یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده آمریکا عمل می‌کند؛ به طوریکه آرای انتخاباتی آن به هر سمتی برود، فلوریدا هم به آن سمت می‌رود و فلوریدا به هر سمتی حرکت کند، کل آمریکا به آن سمت خواهد رفت. (اینجا)

ترامپ نیز طبق معمول امروز، روز پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت. او امروز در ایالت ویسکانسین بار دیگر سلامت نظام انتخاباتی آمریکا را زیر سوال برد و از امکان تقلب گسترده در انتخابات به نفع کلینتون خبر داد. نامزد جمهوری‌خواهان در این ایالت که یکی از ایالت‌های حامی حزب دموکرات به شمار می‌رود، گریزی هم به پرونده رسوایی ایمیلی کلینتون زد و گفت از زمان رسوایی واترگیت در دولت نیکسون، چنین رسوایی بزرگی در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. ترامپ در ادامه با بیان اینکه هدف او مقابله با تشکیلات دولتی فاسد در واشینگتن است، گفت: پیام من به دموکرات‌هایی که متوجه شده‌اند با حمایت از کلینتون اشتباه کرده‌اند این است که می‌توانند با رأی دادن به ترامپ، آمریکا را بار دیگر به کشوری بزرگ تبدیل کنند. (اینجا)

با این حال، همزمان با اینکه ترامپ در ایالت ویسکانسین مشغول سخنرانی علیه کلینتون بود، 370 اقتصاددان آمریکایی که نام برخی از آنها در فهرست برندگان نوبل اقتصاد دیده می‌شود، امروز با امضای نامه‌ای از مردم آمریکا خواستند از رای دادن به ترامپ خودداری کنند. این افراد که تقریباً تمامی آنها جزو اساتید دانشگاه‌های معتبر آمریکا هستند، در نامه خود عمیقاً از بی‌توجهی ترامپ به اصول بدیهی علم اقتصاد و توصیه‌های کارشناسان ابراز نگرانی کردند. در نامه آنها حمایتی از کلینتون به عمل نیامده است؛ اما به افرادی که قصد دارند به ترامپ رای دهند توصیه شده است نامزد دیگری را برای خود انتخاب کنند. (اینجا

در ادامه اتفاقات انتخاباتی امروز، کلینتون نیز پیش از عزیمت به آریزونا در یک سخنرانی انتخاباتی نسبت به استفاده ترامپ از تسلیحات هسته‌ای به مردم فلوریدا هشدار داد. او به مردم فلوریدا گفت انتخابات امسال شاید مهترین انتخاب در طول عمر آنها باشد چراکه فردی که بی‌مهابا درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای صحبت می‌کند برای فرماندهی کل قوا مناسب نیست. (اینجا) اوباما نیز امروز در ایالت اوهایو که از زمان آبراهام لینکلن هیچ نامزد جمهوری‌خواهی بدون پیروزی در آن موفق به پیروزی در انتخابات نشده است، در یک سخنرانی انتخاباتی بار دیگر تاکید کرد ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری و فرماندهی کل ارتش را ندارد. (اینجا)

اما رقابت‌های انتخاباتی امروز یک پایان خوب هم برای ترامپ داشت و آن اینکه لس آنجلس تایمز اعلام کرد در نظرسنجی این روزنامه ترامپ 6 درصد از کلینتون پیش افتاده است. (اینجا) پس از نظرسنجی مشترک واشینگتن پست و ای بی سی نیوز، این دومین نظرسنجی در هفته جاری است که ترامپ را در کورس رقابتهای انتخاباتی جلوتر از کلینتون نشان می دهد.

علاوه بر این، روزنامه کم‌طرفدار "کروسیدر" نیز امروز نام خود را به فهرست کوتاه رسانه‌های حامی ترامپ اضافه کرد. این روزنامه ارگان رسانه‌ای فرقه نژادپرست "کو کلاکس کلان" است که طرفدار برتری نژاد سفید است (اینجا). تا این لحظه، روزنامه «لاس وگاس ریویو ژورنال» که سال گذشته به مبلغ140 میلیون دلار به «شلدون آدلسون» سرمایه‌دار یهودی معروف آمریکا فروخته شد، تنها روزنامه شناخته‌شده‌ای است که رسماً از ترامپ حمایت کرده است. در طول ماه‌های اخیر، حتی روزنامه‌های معتبر محافظه‌کار نیز با پشت کردن به حزب جمهوری‌خواه از خوانندگان خود خواسته‌اند به هیلاری کلینتون رای دهند.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار