یکی از مشکلات سالهای گذشته نا متوازن بودن ارتباط بین سازمان هواشناسی و جامعه کشاورزی بود که عمده ترین پیامد آن خسارت ناشی از شرایط اقلیمی در بخش کشاورزی را به دنبال داشته است.

توسعه هواشناسی کاربردی به کمک کشاورزان می آیدبه گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود پرهیزکار رئیس سازمان هوشناسی کشور در کنفرانس رونمایی از اسناد سامانه و نرم افزار خودکار توسعه هواشناسی کاربردی کشاورزی گفت: یکی از مشکلات سالهای گذشته نا متوازن بودن ارتباط بین سازمان هواشناسی و جامعه کشاورزی  بود که عمده ترین پیامد آن خسارت ناشی از شرایط اقلیمی  در بخش کشاورزی را به دنبال داشته است.
 
وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم کشور و جامعه جهانی تامین مواد غذایی به حساب می آید، لذا تلاش سازمان هواشناسی بر این است تا با این نرم افزار  وارائه شرایط اقلیمی به کمک کشاورزان بیایید.

به گفته وی در حال حاضر 15 چالش جهانی در بخش کشاورزی وجود دارد که در این میان می توان به 3 چالش اصلی آن از جمله توسعه پایدار و تغییر اقلیم که مرتبط با شرایط گرمایشی جهانی و اثرات سو آن در حوزه کشاوزی، آب و جمعیت و منابع غذایی است، اشاره کرد.
 
رئیس سازمان هوشناسی کشور در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخت و افزود: در کشورهای درحال توسعه سالانه جامعه کشاورز 11 درصد از شرایط جوی آسیب می بینند.
 
 پرهیزکار در ادامه تصریح کرد: در استان گیلان طی سال 89 الی 92 مجموعا مبلغی در حدود 97 میلیارد تومان خسارات تحت تاثیر شرایط اقلیمی وارد شد که بیمه کشاورزی در این استان پرداخت کرده است و این امر در حالی بود که تنها 30 درصد از کشاورزان این استان بیمه شده بودند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت هواشناسی کشاورزی در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: سازمان هواشناسی جهانی شامل 4 کمیسیون پایه و 4 کمیسیون کاربردی بوده که کمیسیون هواشناسی کشاورزی در گروه دوم قرار می گیرد و این امر نشان از اهمیت آن در بعد جهانی جهت ترویج دانش هواشناسی کشاورزی، توسعه اطلاعات و کاربردی کردن آنها دارد.
 
وی با بیان اینکه بیش از 45 سال از عمر سازمان هواشناسی کشاورزی ایران می گذرد عنوان کرد: طی سه سال گذشته تغییر نگرشی در این بخش به وجود آمد که به طبع آن شاهد مشکلات دوره های قبل نبودیم و از طریق سنجش نیاز کاربران نهایی اقداماتی جهت بهبود این بخش انجام شد.
 
رئیس سازمان هوشناسی کشور در پایان  با بیان اینکه توسعه اقتصادی همواره یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: تداوم این امر سبب آسیب رساندن به اقتصاد کشور می شود لذا کمک به توسعه پایدار و استقلال بخش کشاورزی، مواد غذایی، همکاری هواشناسی و وزارت جهاد کشاورزی همواره باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار