مسیر ناهموار پیش روی بهبود فضای کسب و کار

کارشناسان معتقدند نبود امنیت شغلی،سرمایه گذاری محدود و اشکالات سیستم بانکی از جمله مشکلات اصلی فضای کسب و کار محسوب می شود.

عباس سلیمانیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: در شرایط فعلی به منظور بهبود فضای کسب و کار می بایست به دو موضوع اشتغال و سرمایه گذاری توجه ویژه ای داشت.

وی ضمن اشاره به وجود اشکالات سیستم بانکی و نرخ سود بالا افزود:ایراداتی که در وضعیت پولی بازار و هزینه های در گردش و ثابت وجود دارد موانع بزرگی بر سر بهبود فضای کسب و کار در کشور است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنفی موجود اظهار داشت: برخلاف کشورهای توسعه یافته، عمده گردش نقدینگی بازارو عرضه محصولات در کشور ما توسط مغازه ها و واحد های صنفی کوچک انجام می شود و تنها 5 درصد این بازار به وسیله فروشگاه های شبکه ای تحت نظارت صورت می گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: رقابت سنگین میان واحدهای کوچک موجب بالا رفتن هزینه ها و تمرکز سرمایه در یک حوزه خرد شده که آثار مخربی بر اقتصاد کشور گذاشته است.

سلیمانیان تصریح کرد: تمرکز سرمایه در شرایط فعلی مانع بهبود وضعیت تولید شده و از طرفی کالای خارجی جایگاه خود را در بازار تثبیت و محکم خواهد کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی، برند سازی را از چالش های بازار و محیط کسب و کار دانست و بیان کرد: بسیاری از کالاهای داخلی با برند خارجی باقیمت های بالا به فروش می رسد واین موضوعی نیست که بتوان به راحتی ازآن عبور کرد. 

این کارشناس گفت:همچنین با توجه به تورم موجود ، اشتها برای خرید کالا وجود ندارد و این امر از موانع اساسی در بهبود فضای کسب و کار است 


وی در پایان تاکید کرد: بهبود وضعیت کسب و کار از لحاظ اداری و ساختاری با ابلاغ بخشنامه ها ودستور العمل ها در ظاهر تسهیل می شود اما باید به فکر برطرف ساختن موانع ریشه ای و اجرایی در این زمینه بود.

نبود امنیت شغلی معضل اصلی فضای کسب و کار

در این ارتباط رضا مقدس در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد : در سالیان اخیر فضای روانی منفی و بی انگیزگی در بین کارفرمایان وجود داشت که با رفع برخی موانع ،این معضل رو به بهبود است.

وی  اظهار داشت: موانع داخلی و خارجی متعددی در محیط کسب و کار تاثیر گذار بوده که با اصلاح قوانین و مقررات و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی می توان به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مهمترین معضل کسب و کار در کشور عدم امنیت شغلی ناشی از رکود حاکم در اقتصاد و نبود انگیزه توسعه فعالیت در بنگاه های اقتصادی است.

مقدس بیان کرد:همچنین بوروکراسی غیر ضرور و عمل نکردن به وعده هایی که به تولید کنندگان داده می شود، فضای عمومی کسب وکار را با مشکل مواجه ساخته است.

وی در پایان تاکید کرد: رفع موانع و اصلاح مقررات در حوزه کسب و کار ضروری است هرچند دراین زمینه اقداماتی شده اما کافی نبوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار