«دانش» آشتیانی به داد آموزش و پرورش می‌رسد؟ / تیم رسانه‌ای حلقه گمشده میان وزیر و جامعه

با وجود آنکه آموزش و پرورش در روزهای پرجنب و جوشی به سر می‌برد، مساله انتخابی صحیح برای تصدی وزارتخانه و تغییرات ناشی از آن شرایطی مبهم را برای این نهاد آموزشی رقم زده است.

«دانش» آشتیانی به داد آموزش و پرورش می‌رسد؟ / تیم رسانه‌ای حلقه گمشده میان وزیر و جامعه
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حالی که امسال آغاز سال تحصیلی با شک و تردید نسبت به سرانجام شرایط وزیر آموزش و پرورش سپری شد، چندی نگذشت که این شرایط پرتلاطم در واپسین روزهای مهر، با بی مهری این نهاد آموزشی و برکناری علی اصغر فانی با وجودی که آماده استیضاح برای حضور در مجلس بود، به ایستگاه پایانی رسید.

اکنون آموزش و پرورش روزهای فعالیتش را در شرایطی سپری می کند که هنوز وزیری برای تصدی این نهاد آموزشی پرمخاطب و حساس انتخاب نشده است؛ روزهایی که در انتظار بهبود شرایط پیش می روند و تصور بر این است که تغییر وزیر مرهمی برای بدنه رنجور آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

اتهامات مالی صندوق ذخیره نقطه‌ای تاریک در کارنامه آموزش و پرورش

تابستان امسال فصل جدیدی در سریال نارضایتی ها از فانی پدیدار شد و صندوق ذخیره فرهنگیان مجموعه ای که تا آن زمان در سکوت فعالیت می کرد با اتهامات مالی وارده به برخی اعضای آن در صدر اخبار قرار گرفت و باز هم علی رغم پیگیری های رسانه ها، سکوت و انکار واقعیات سرلوحه اقدامات صندوق ذخیره و تیم اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش بود.

سکوت صندوق نارضایتی ها از عملکرد فانی را دامن زد که در این راستا بسیاری از نمایندگان مجلس در زمان فعالیت فانی و پس از آن برکناری وی همین امر را از نقاط تاریک اقداماتش دانستند.

محمد خالدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه از عمده‌ترین مسائل در استیضاح، عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان بود، ادامه داد: علاوه بر نارضایتی، نوع فعالیت‌ها مدیریت صحیحی بر آن حاکم نبوده است هم چنین قشر فرهنگی از زحمتکشان کشور به شمار می‌روند، بنابراین نباید سرنوشت صندوق ذخیره فرهنگیان اینگونه باشد.

با وجود چنین شرایطی و حتی پس از انتصاب اعضای جدید صندوق، همچنان پرونده اتهامات وارده بر صندوق ذخیره باز بوده و برخی از اعضای سابق این صندوق  بخشی از اتهام اختلاس 8 هزار میلیاردی را مربوط به دولت قبل دانستند و در میان میدان شلوغ فرافکنی ها تنها معلمان متضرر شدند.

با این وجود اسداله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تعیین اعضای کارگروه تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر دادو بیان کرد: این کارگروه متشکل از 15 نفر از اعضای کمیسیون های مختلف مجلس هستند و روند فعالیت ها در صندوق ذخیره را بررسی می کنند.

پیش از این نیز سیدمحمد بطحایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر فعالیت‌های صندوق مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان نماینده جامعه فرهنگیان از تحقیق و تفحص در صندوق استقبال می‌کند.

عدم تعامل رسانه ای سونامی در آموزش و پرورش ایجاد کرد

با وجودی که یکی از دلایل عمده استیضاح فانی مسائل مربوط به صندوق ذخیره مطرح می شود اما عوامل دیگر نیز در این میان تاثیر گذار بوده اند  و بنا بر اظهارات حسین بیرانوند رییس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی فانی در طی فعالیت خو اقدامات مثبتی انجام شده است اما در حوزه اطلاع رسانی ضعیف عمل شد لذا اقدامات مثبت آموزش و پرورش به درستی منعکس نشده است، چنانچه گروه رسانه‌ای وزیر عملکرد بهتری نشان می‌داد وضعیت مدیریت این نهادآموزشی اکنون با چالش روبرو نمی‌شد.

علاوه بر این مساله محمد علی نجفی مشاور رئیس جمهور و وزیر سابق آموزش و پرورش پیرامون عملکرد فانی و ضرورت یا عدم ضرورت تغییر عنوان کرد: عملکرد هر مدیری به طور میانگین از دستاوردهای آن ارزیابی می‌شود و بر این اساس اعتراض فرهنگیان به عملکرد فانی حق است.

وی یادآور شد: تیم فانی نتوانست مجموعه دولت، حاکمیت و مدیریت کشور را با خود همراه کند این مسئله که صدا و سیما با آموزش و پرورش تعامل چندانی نداشت نه فقط متوجه صدا و سیما بلکه بخشی از ‌آن به آموزش و پرورش برمی‌گردد.

شکوفایی تعاملات آموزش و پرورش با جامعه

علی رغم انتقادات به عملکرد فانی و تیم رسانه ای وی اما گویی تغییرات پس از برکناری وزیر آموزش و پرورش نقطه عطفی در فعالیت های این نهاد تعلیم و تربیت شد و با اعلام وزیر پیشنهادی جدید تاحدی تعاملات رسانه ای حوزه اطلاع رسانی آموزش و پرورش  جان گرفت  و تاخیر در اطلاع رسانی ها جای خود را به تبلیغ و اعلام فعایت های وزیر پیشهادی داد.

دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش نیز با انگیزه ای بالا برای حل مشکلات فرهنگیان و پیگیری مطالبات فرهنگیان پای در میدان عمل گذاشته و در برنامه ها و جلسات متعددی با تشکل های صنفی معلمان به تشریح برنامه ها ی خود می پردازد.

وی با بیان اینکه مهم ترین دغدغه من جایگاه آموزش و پرورش در توسعه کشور و میان دولت و نمایندگان مجلس است، گفت: برای ریفرم در آموزش و پرورش پای به این عرصه نگذاشته ام بلکه ارتقای آموزش و پرورش مدنظر است هم چنین باید در تمرکزگرایی ستاد توجه شود و آن را به اتاق فکر آموزش و پرورش تبدیل کرد.

آموزش و پرورش فردی دردآشنا با معلمان را می طلبد

طی چند روز گذشته پس از برکناری فانی و مطرح شدن نام نجفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بخش عمده ای از فرهنگیان کشور را به آینده این نهاد تعلیم و تربیت امیدوار کرد هم چنین برخی از نمایندگان مجلس نیز نسبت به این انتخاب راضی بودند اما برای اعلام در مجلس شرایط به گونه ای دگر رغم خورد و نام  دانش آشتیانی برای این مسئولیت به میان آمد.

شخصی که سابقه چندانی در فعالیت های آموزش وپرورش ندارد اما نجفی درخصوص این انتخاب با بیان اینکه دانش آشتیانی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شده از لحاظ رزومه کاری در آموزش و پرورش در سمت معلمی و همچنین مدیریت مجموعه مدارس مفید فعالیت داشته می‌تواند ارتباط خوبی با این نهاد تعلیم و تربیت برقرار کند.

عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  بیان کرد: کسی که درد مشترک در آموزش و پرورش نداشته باشد و صرفا به خاطر تحصیلات و کارهای نظری برای مسئولیت در آموزش و پرورش به کار گرفته شود ملاک مناسبی به شمار نمی‌رود.

وی با بیان اینکه نگاه سطحی به آموزش و پرورش شده است عنوان کرد: در نظام تعلیم و تربیت باید فردی کارآمد به کار گرفته شود و تجربه ثابت کرده نیروهایی که از خارج این وزارتخانه برای تسلی این نهاد آموزشی به کار گرفته شده‌اند موفق نبوده‌اند.

نجفی نیز در این خصوص اظهار داشت: به طور کلی باید کسی تصدی این وزارتخانه را بر عهده بگیرد که نسبت به آموزش و پرورش بینش داشته و بتواند برنامه‌های پیشنهادی را عملیاتی کند همچنین جامعه ، خانواده و معلمان را نیز همراه خود داشته باشد.

تبلیغات رسانه‌ای به بهانه سامان دادن به آموزش و پرورش

این روزها رنگ و بوی تبلیغات برای تصدی مسئولیت وزارتخانه آموزش و پرورش بیش از پیش شدت گرفته تا جایی که بخش از حوزه های اطلاع رسانی  و اخبار را به خود اختصاص داده است و حتی پای نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری نیز به این امر باز شده است مسئولانی که بی شک مطالبه ای جز بهبود شرایط برای مردم و جامعه ندارند.

در حالی که نجفی پیرامون انتخاب دانش آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت که وی برای تصدی این امر انتخاب می‌شود و شرایط موجود گواه این مدعا است اما کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به انسجام ملی توجه شود عنوان کرد: باید دید برنامه‌های این وزیر چه اهدافی را دنبال می‌کند و در این مسیر اعمال نظرات شخصی درست نیست.

وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس به دور از فضاسازی‌ها و بر مبنای فعالیت‌ها و مستندات ارائه شده وزیر پیشنهادی به اعمال نظر می‌پردازند و فضاسازی‌ها تاثیری در روند تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

حال با توجه به جایگاه " رسانه " در برنامه های اعلام شده دانش آشتیانی امید که در صورت اخذ  رای اعتماد از مجلس ، ارتباط با رسانه ها و شکستن سکوت خبری در این وزارتخانه در اولویت قرار گیرد و ارتباطی  مستمر و دو سویه با آنها به دور از سلیقه ای عمل کردن شکل گیرد.

 باید دید سرنوشت این وزارتخانه پرمخاطب در واپسین ماههای فعالیت دولت و تدبیر در مسیر توسعه کشور چگونه عمل می کند و آیا روزهای پرتلاطم آن با تغییرات پیش رو در  آرامش و توسعه فعالیت ها گام بر میدارد؟



گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار