عکاسی، پنجره‌ای شفاف رو به جهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهران مهاجر عکاس مطرح ایران و کارشناس ارشد زبان‌شناسی در کارگاه نگاهی به عکاسی امروز ایران در اصفهان گفت: عکاسی در ایران حدود سه سال پس از ابداع عکاسی حدود سال 1839 وارد ایران شد.

مهاجر با اشاره به فراهم شدن زمینه لازم برای مدرن شدن عکاسی با ورود آن به جامعه ایرانی، گفت: در این دوران دوربین به چشم شهروند مدرن ایرانی تبدیل شد و شرایط برای تکوین هنر عکاسی مدرن فراهم آمد.

وی معتقد است که با مردمی شدن عکاسی در این دوران، عکاسی وارد دانشگاه شد و عاملی در شکل‌گیری رشته عکاسی در سال 62 در دانشگاه تهران، هنر و صداوسیما بود که با ورود آن به دانشگاه هنر و هنرهای زیبا امکان تکوین زبان هنری عکاسی نیز فراهم شد.

این استاد عکاسی به دوران جنگ اشاره کرد و بیان داشت: در این دوران شاهد گسترش عکاسی هستیم که این عکس‌ها بیشتر بر عنصر مکان و تمرکز بر روی تأثیر خشونت جنگ بر فضای شهری بوده که میزان تخریب و ویرانی که جنگ بر فضای شهری مدرن وارد کرده، در آن مشاهده می‌شود.

وی عکاسی هنری امروز ایران را انعکاسی از عکاسی صحنه‌آرایی شده، هنر عکس پایه و عکس دانست و اظهار کرد: عکاسی صحنه‌آرایی شده شکلی از عکاسی بوده که در سی سال اخیر در هنر عکاسی نمود یافته است.

مهاجر به هنر عکس پایه اشاره کرد و افزود: نوعی از عکاسی آنجا رخ می‌دهد که تصویر عکاسی از مستطیل سنتی خود خارج شده و تصویر جزئی از اثر هنری می‌شود.

وی با بیان اینکه عکاسی پنجره‌ای شفاف رو به جهان است، گفت: یکی از تلاش‌های عکاسان این است که چگونه این تصویر یا پنجره را به افراد ارائه دهد که این تصاویر برای او مهم شود،.

این استاد عکاسی یکی از دل‌مشغولی‌های امروز عکاسان را نسبت بین زبان، جهان و عکس دانست و افزود: در برخی موارد این نسبت تبدیل به معضل فلسفی می‌شود.

مهاجر با اشاره به نقش دسته‌بندی سه‌گانه عکاسی در تکوین زبان عکاسی امروز ایرانی، گفت: در عکاسی ایرانی گونه‌های متفاوتی داریم که آمیزش این گونه‌ها با یکدیگر یکی از شرایط لازم برای تکوین عکاسی امروز در ایران است.

آثارعکاسی مهران مهاجر با عنوان "حالِ گذشته" تا 5 آذر در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دایر است .



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.