ایتالیا یکی از زلزله‌خیزترین مناطق اروپا محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، ایتالیا تاریخی پر از زلزله های عظیم و ویرانگر را تجربه کرده است. این کشور به دلیل موقعیت زمین شناسی و قرار گرفتن در نقطه تلاقی دو «زمین ساخت صفحه ای»، یکی از زلزله‌خیزترین نقاط اروپا است.

رشته کوه های آلپ از تلاقی زمین ساخت صفحه‌ای آفریقایی با زمین ساخت صفحه‌ای اوراسیاسی تشکیل شده است. حرکت این زمین ساخت های صفحه‌ای یک فرایند مداوم است. این زمین ساخت های صفحه‌ای سالانه حدود 3 سانتی متر حرکت می کنند. این گسل های زمین شناسی یا ضعف در پوسته زمین در سراسر ایتالیا قرار دارد.

زمین لرزه های ناشی از حرکت این زمین ساخت ها می تواند عواقب مخربی داشته باشد. در برخی از این زلزله ها افراد زیادی جان خود را از دست می دهند.

از جمله مخرب ترین زلزله ها در تاریخ ایتالیا، زلزله 6.2 ریشتری در شهر «آماتریس» در اوت 2016 (31 روز منتهی به 11 شهریور 95) و زلزله 6.3 ریشتری در نزدیکی شهر «لاکوئیلا» در آوریل 2009 (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت 88) است که طی هرکدام از آنها 300 نفر جان خود را از دست دادند.

ایتالیا علاوه بر اینکه یک کشور زلزله خیز است، دو آتشفشان فعال نیز دارد که خطر فوران آنها این کشور اروپایی را تهدید می کند. «کوه وزوو»، که یکی از خطرناک ترین آتشفشان های فعال در کره زمین محسوب می شود، در این کشور واقع شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار