مذاکره میان کانادا و اتحادیه اروپا برای ایجاد منطقه آزاد تجاری سرانجام پس از هفت سال امروز نهایی می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جاستین ترودو،" نخست وزیر کانادا، برای امضای نهایی قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا راهی بروکسل می‌شود تا امروز این توافقنامه را نهایی کند.

مقامات اروپایی پنجشنبه گذشته اعلام کرده بودند این مذاکرات با شکست مواجه شده است؛ اما ظاهرا نکات اختلاف نظر برطرف شده و  وزیر خارجه بلژیک سرانجام به نمایندگی از کشورش توافق تجارت آزاد با کانادا را امضاء کرد. 

این توافق پیش از این با مخالفت یکی از پارلمانهای محلی بلژیک با بن بست مواجه شده بود. بن بست در مذاکرات باعث شد که هفته گذشته وزیر تجارت کانادا با چشمانی اشک‌بار مذاکرات را ترک کند.

اتحادیه اروپا موظف است موافقت همه اعضای خود را برای امضای این پیمان جلب کند.

بر اساس این توافق، 98 درصد تعرفه های گمرکی در مبادلات میان کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا لغو می‌شود. مخالفان این توافق معتقدند امضای چنین قراردادهایی به ضرر کسب و کارهای کوچک است.

اما پارلمان والونی (جامعه فرانسوی‌زبان بلژیک) روز جمعه در این تصمیم تجدید نظر کرد تا راه بلژیک و به تبع آن اتحادیه اروپا را در امضای نهایی این قرارداد در روز یکشنبه هموار کند.

"دیدیه ریندرز،" وزیر امور خارجه بلژیک، روز شنبه پس از تجدید نظر مقامات والونی و رسمی شدن موافقت کشورش با این قرارداد اظهار داشت: با امضای قرارداد در روز یکشنبه، بهترین توافق تجاری اتحادیه اروپا با یکی از شرکای نزدیکش، نهایی می‌شود؛ توافقی مبتنی بر ارزش‌ها و قوانین مشترک.

مقامات اتحادیه اروپا از جاستین ترودو دعوت کرده اند تا با شرکت در نشست روز یکشنبه بلژیک در مراسم امضای این توافق شرکت کند. او پیش تر سفر مجدد به بروکسل را مشروط به برچیده شدن موانع عنوان کرده بود.

این درحالیست که مخالفان تجارت آزاد میان اروپا و آمریکای شمالی معتقدند با این توافق و باز شدن بیش از پیش پای شرکت های چند ملیتی به قاره سبز، قوانین و استانداردهای محیط زیستی و غذایی اتحادیه اروپا زیر پا گذاشته خواهند شد و کسب و کارهای محلی متضرر می‌شوند.

پیمان تجاری "سِتا" به کانادا و اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد با حداقل ممیزی‌های قانونی به بازارهای یکدیگر دسترسی پیدا کنند.

مذاکرات پیچیده و طولانی که در هفت سال گذشته بر سر راه این پیمان قرار گرفت، نگرانی‌های جدیدی برای گفتگوهای آتی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر خروج این کشور از منطقه یورو به وجود آورده است.

اما کانادا امیدوار است با اجرایی شدن این پیمان، رونق جدیدی به اقتصاد خود دهد؛ اقتصادی که به علت هم‌‍جواری با آمریکا، به شدت تحت تاثیر بازار ایالات متحده است.

موافقان پیمان تجارت آزاد اتحادیه اروپا با کانادا معتقدند این توافق حجم تبادلات تجاری میان دو طرف را دست‌کم 20 درصد افزایش دهد که سالانه سود اقتصادی 13 میلیارد دلاری برای اتحادیه اروپا و 9 میلیارد دلاری برای کانادا به همراه خواهد آورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار