برداشت ۵۳ تن سقزخام به ارزش اقتصادی ۷میلیارد تومان از جنگلهای بنه ایلام

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ مدیر کل منابع طبیعی استان از برداشت ۵۳ تن سقز به ارزش اقتصادی هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از جنگلهای ایلام خبر داد.

رضا احمدی گفت: استان ایلام با داشتن ۶۴۲ هزار هکتار پوشش جنگلی یکی از استانهای مهم کشور در بحث برداشت سقز محسوب می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل نامگذاری شده است در استان ایلام و در راستای اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردم تعداد ۴۳ شرکت بهره بردار با عضویت یک هزار و ۵۰۰ خانوار و اشتغالزایی موقت  ۶۰۰ نفر فراهم شد و شرکت های بهره بردار بعد از برداشت محصول  موظف شدن نسبت به احیای ۲۰ هکتار از اراضی ملی را با گونه اقتصادی بنه (ون) جنگل کاری کنند.
 
احمدی گفت: این شرکت ها طی مدت زمان معین و به مدت دو ماه کار برداشت شیره درخت سقز را انجام می دهند و محصول یا همان شیره را برای فرآوری به خارج از استان صادر می کنند.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام افزود: قبلا برداشت بنه به صورت سنتی در استان  برداشت می شود ولی با تدبیر کارشناسان منابع طبیعی استان تیشه های فنی ساخته شده که عمق پوسته درخت به اندازه ای خراش می خورد که درخت کترین آسیب و در کوتاه ترین زمان ممکن خراشیدگی درخت ترمیم می شود.وی افزود : با توجه به اینکه سلامت جنگل برای ما دارای اهمیت ویژه ای است، بعد از برداشت شیره درختان سقز به مدت دو سال استراحت می کنند تا درخت به خوبی ترمیم و برای سال های آتی قابل بهره برداری باشد.

احمدی اظهار داشت: خوشبختانه در استان گونه از این درختان در نهالستان های استان تولید می شوند که این امر علاوه بر بالا بردن پوشش عرصه های جنگلی سبب بهره بردن اقتصادی مردم در سال های آینده خواهد شد و این خود در راستای اقتصاد مقاومتی است.








 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.