مسعود:

نظام معارف افغانستان نیازمند اصلاحات بنیادی است

نماینده فوق‌العارده اشرف غنی در امور حکومت‌داری گفت: نظام معارف افغانستان نیازمند اصلاحات بنیادی است و هیچ کشوری بدون زیربنای فرهنگی به صلح و پیشرفت نمی‌رسد.

نظام معارف کشور نیازمند اصلاحات بنیادی استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،احمدضیا مسعود٬‌نماینده فوق العاده رئیس جمهور افغانستان در امور حکومت داری خوب امروز شنبه (۸عقرب) در نشستی که به منظور بررسی چالش های مانع اصلاحات معارف افغانستان برگزار شده بود از چالش های فرا روی بخش معارف کشور انتقاد کرد.

آقای مسعود گفت:"تعلیم و تربیه و نظام معارف در تمام کشورهای جهان زیربنای فرهنگی ملت ها راتشکیل میدهد که متاسفانه در افغانستان این زیر بنا به صورت که باید وجود میداشت٬ ندارد".

آقای مسعود بخش معارف کشور را نیازمند اصلاحات بنیادی خواند و تاکید کرد:" تداوم جنگ فعلی ارتباط مستقیم دارد که ما به فقر فرهنگی مواجه هستیم".

وی تصریح کرد که در حال حاضر ۸تا ۱۰ میلیون دانش آموز در کشور مصروف فراگیری علم و دانش هستند که اگر این افراد به شکل درست تربیت شده و آموزش بیبنند تمام عقب ماندگی یک قرن افغانستان را توسط علم ودانش بر آورده می سازند.

نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب یگانه راه حل برای رسیدن به پیشرفت را از بین بردن ساختار های سنتی و قدیمی عنوان کرد و گفت که تنها راه مبارزه با پدیده های سنتی تعلیم و تربیت می باشد.

او با بیان این که هنوز هم جهل ونادانی در کشور ما به حیث یک فرهنگ وجود دارد افزود:"در حال حاضر ۴۸درصد از دانش آموازان مکاتب نام اشیا را نوشته می تواند اما یک جمله را نوشته کرده نمی توانند و اطفالی که تاصنف سوم به مکتب میروند نمی توانند یک جمله را بخوانند".

آقای مسعود می گوید که اگر روی نسل جوان سرمایه گذاری می شود وزارت معارف مکلف است که ازاین سرمایه گذاری ها نتیجه مثبت بگیرند.

به گفته وی نظام معارف کشور از لحاظ کمیت افزایش داشته اما از لحاظ کیفیت پیشرفت قابل ملاحظه‌ا‌ی ندارد که در این شرایط باید استادان مکاتب مورد ارزیابی قرار بگیرند٬ تا مشخص شود که چه تعداد آنها ظرفیت وصلاحیت تدریس را دارند.

آقای مسعود به رهبری وزارت پیشنهاد نمود که یک کمیسیون عالی در وزارت معارف ایجاد شود که این کمیسیون یک مطالعه مقایسوی را باید انجام بدهد که کدام روش ها برای بهبود وضعیت معارف کشور نتیجه مثبت میدهد.

درهمین حال محمد ابراهیم شینواری٬‌معین تعلیمات وزارت معارف نیز تاکید کرد که تحول در نظام معارف کشور تحول در افغانستان به وجود می آورد.

او تاکید کرد که ۴۵درصد از دانش آموزان مکاتب تا صنف ششم توانانی خواندن را ندارند؛۳۱ درصد از این دانش آموزان عملیه حساب مثل جمع و تفریق نمی توانند و ۱۳درصد آنان نمی توانند که حتی یک کلمه را نوشته کنند.

دانیلوپادیلا٬ معاون اداره یونسکو در افغانستان نیز تاکید کرد که این اداره در همکاری با وزارت معارف برای بهبود وضعیت درسی در کشور کار میکند.

او گفت که از سال ۲۰۰۸ به این طرف ۱.۲میلیون نفردر برنامه های سواد آموزی معنیت سواد آموزی وزارت معارف شامل شدند که اکثریت آنان را زنان تشکیل میدهد.

آقای پادیلا تصریح کرد: برای پیشرفت سکتور معارف نیاز است که کارهای بنیادی انجام شود و اداره یونسکو متعهد به همکاری بادولت دراین زمینه است.

گفتنی است؛ براساس سروی که دفتر نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب از مکاتب کابل انجام داده است ۱۷چالش را به عنوان مشکلات عمده فرا راه دانش آموزان در مکاتب شناسایی نمودند.

رحمت الله بیژن پور٬ مشاور احمد ضیا مسعود گفت که آنان مکاتب شهر کابل را در چهار بخش؛ درجه یک٬‌دو٬‌سه و چهار دسته بندی کرده و مورد ارزیابی قرار داده است.

او گفت که یکی از مشکلات عمده وزارت معارف این است که دراین وزارت نفوذ سیاسی و مداخلات سیاسی پررنگ به چشم می خورد.

آقای بیژن پور تاکید کرد که در حال حاضر ۳۰۰ نفر در رهبری وزارت معارف ماهانه معاش ۸تا۱۰ هزار دالری دارد درحالیکه معاش یک معلم ۸هزار افغانی است.

جمهور نوشت: معاش کم برای استادان ٬ نبود استاد رهنما٬‌ افزایش مضامین درسی٬ کمبود کتاب٬ کم بود تفتیش و بررسی وزارت معارف از مکاتب از مشکلات عمده مکاتب در شهر کابل می باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، نظام ، معارف ، مسعود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار