عضو جامعه جنگلبانی ایران گفت: حدود 120 هزار هكتار از وسعت بروجرد مرتع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ بیرانوند گفت: مرتع زميني اعم از كوه و دامنه يا زمين مسطح است كه در فصل چرا داراي پوششي از نباتات علوفه‌اي خودرو بوده و با توجه به سابقه چرا مرتع شناخته مي‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداري صحيح و اصولي توام با عمليات اصلاح و احياي مراتع مي‌توان ضمن حفظ منابع پايه از جمله آب وخاك از نظر توليد پوشش گياهي و ارزش اكولوژيكي و زيست محيطي موجب تامين نيازهاي كشور و شهرستان را در زمينه فرآورده‌هاي پروتئيني با توليد علوفه فراهم آورد.

عضو جامعه جنگلبانی گفت: از نظر نظام بهره‌برداري مراتع شهرستان و استان به دو بخش عشايري و روستايي و از نظر زمان رويش و فصل بهره‌برداري مراتع به سه دسته مراتع ييلاقي، ميان بند و قشلاقي تقسيم مي‌شود.

بیرانوند افزود: مراتع شهرستان بروجرد جز مراتع ييلاقي محسوب شده چون اكثرا در ارتفاعات آبسرده، كوه‌هاي گرين،وركوه، شاه نشين، ارتفاعات شمال شرقي، گردنه زاليان و تپه‌هاي گنبدي شكل شرقي واقع شده و در فصل بهار از 15 ارديبهشت ماه تا تابستان مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

وی افزود: مراتع قشلاقي كه يكي از مهمترين علل پيدايش و به وجود آمدن دامداري عشايري استان و شهرستان بروجرد است در استان‌هاي خوزستان و ايلام واقع شده به‌طوري‌كه عشاير كوچ‌رو قشلاق خود را در اين استان‌ها مي‌گذرانند.

عضو جامعه جنگلبانی ایران گفت: شهرستان بروجرد داراي 160 هزار هكتار وسعت است كه حدود 120 هزار هكتار آن مرتع بوده كه از اين مساحت 5درصد را مراتع خوب و 15 درصد را مراتع متوسط و 80 درصد را مراتع فقير تشكيل مي‌دهد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.