در هفته گذشته اخباری ضد و نقیض در حوزه سلامت به گوش رسید که یکی از این اخبار واگذاری آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی البرز به یک شرکت ترکیه ای بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 
وزارت بهداشت در هفته گذشته با انتشار اخباری ضد و نقیض رو به رو شد.واگذاری آزمایشگاه یک دانشگاه علوم پزشکی به یک شرکت به ظاهر ترکیه ای و تذکر کتبی وزری بهداشت به رییس سازمان صدا و سیما به علت پخش تبلیغات کالاهای آسیب رسان، از جمله این اخبار بود.

ماجرای واگذاری بخشی از بیمارستا‌ن‌های استان البرز به یک شرکت ترکیه‌ای/ورود کشور به عرصه تولید دارو‌های پرفروش دنیا

99.2 درصد دسترسی به آب سالم در کشور
محمودی قائم مقام وزیر نیرو  در اولین همایش بین‌المللی و نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار در سالن همایش های برج میلاد اظهار داشت:در حال حاضر 99.2 درصد دسترسی به آب سالم داریم، شاخص های ما از نظر دسترسی به آب سالم و بهداشتی با شاخص های اروپایی تقریبا همسانی دارد که در حوزه فاضلاب بیش از  42 درصد از منابع جمعیت ما زیر پوشش طرح های بهداشتی و فاضلاب هستند.

محمودی بیان کرد: در پایان سال 1405 جمعیت شهری و روستایی از نظر دسترسی به آب شرب 100 درصد، در حوزه فاضلاب های شهری 75 درصد و در حوزه روستایی به 40 درصد برسد که گام‌های خوبی در جهت سازگاری و جلوگیری از آسیب رسانی به طبیعت است.

ماجرای واگذاری بخشی از بیمارستا‌ن‌های استان البرز به یک شرکت ترکیه‌ای 
سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه مرجع معاونت درمان وزارت بهداشتشرکت علاقمند به ایجاد آزماشگاه شبکه ای را ایرانی خواند و گفت: شرکت کانی کاسپین؛ یک شرکت خصوصی داوطلب شراکت با دانشگاه‌های مادر در حوزه تجهیز آزمایشگاه است، چراکه وسایل آزمایشگاه‌ ها در داخل کشور تولید نمی‌شود و باید از کشورهایی همچون ترکیه، آلمان و یا آمریکا وارد شوند.

وی ادامه داد‌: این شرکت ایرانی با یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی در خارج از کشور در ارتباط است و قصد تجهیز آزمایشگاه‌های استان البرز را دارد. پس از تجهیز، آزمایشگاه‌ها در مدت ارائه خدمت تعرفه دولتی دریافت کرده و پس از مدتی از صندوق دانشگاه ‌به ازای سرمایه و سودشان سهمی دریافت می‌کنند. این نوع قراردادها، قرارداد "ساخت، بهره‌برداری و انتقال" (BOT) نام دارد.

تکذیب واردات آرد ذرت سبوس‌دار / فقر آهن در زنان باردار به 15 درصد کاهش یافت 
زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در نشست خبری که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد گفت: واردات آرد ذرت سبوس‌دار را به کشور تکذیب می‌کنم چرا که به طور کلی واردات آرد و به طور مشخص آرد ذرت به کشور انجام نمی‌شود، از طرفی پخت نان توسط آرد ذرت سبوس‌دار غیر ممکن است. گندم نیز از سال‌هایی که جهاد کشاورزی تولید داخل را پاسخگو ندانست وارداتش آغاز شد. 

وی با اشاره به کمبود 50 درصدی آهن در تمام گروه‌های سنی عنوان کرد: 10 سال پیش 21.4 درصد از زنان باردار با کمبود آهن روبرو بودند اما اکنون این میزان به 14 درصد یعنی پایین‌تر از شیوع فقر آهن در آمریکا و کشورهای اروپایی رسیده است. 

ريالى در دانشگاه هاى علوم پزشكى سرمايه گذارى نشده است
ایرج حریرچی قائم مقام وزير بهداشت در واکنش به اینکه آیا مدیران ارشد وزارت بهداشت در هیئت مدیره های بیمارستان های خصوصی حضور دارند، گفت: هیچ کدام از مدیران این وزارتخانه عضو هیئت مدیره بیمارستان های خصوصی نیستند. البته شاید در گذشته سهامی داشته اند، اما اكنون تا آنجا که اطلاع دارم، مدیران ارشد وزارت بهداشت در هیئت مدیره های بیمارستان های خصوصی نیستند.

حریرچی در ارتباط با ماجرای سود سپرده گذاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهارداشت: هیچ ریالی در دانشگاه های علوم پزشکی در بانک ها سپرده گذاری نشده است. بلکه، بانک ها برای رقابت، به باقی مانده پول دانشگاه ها سود می دهند.

حمایت ویژه رهبری از طرح‌های حوزه سلامت مردم 
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم رونمایی از 2 داروی ساخت داخل با اشاره به ملاقات از مقام معظم رهبری گفت: ایشان در جریان اقدامات دولت و وزارت بهداشت بوده و من از رهبری معظم به خاطر حمایت‌های همه‌جانبه‌شان از حوزه سلامت تشکر ویژه‌ای دارم.

وی بیان کرد: این داروی پرفروش که تمامی مراحل تولید آن در داخل کشور صورت می‌گیرد، سهم 30 میلیون دلاری داشته و این شرکت با تولید دارویی دیگر که برای بیماران صعب‌العلاج کاربرد دارد، اشتغال ایجاد کرده و کشور را جزو 2 کشور تولید‌کننده این دارو قرار داده است.

هاشمی با بیان اینکه سالانه 25 قلم دارو به مجموعه کشور اضافه می‌شود افزود: تا پایان سال این کشور حداقل پنج قلم دارو می‌تواند تولید کند و کمک شایانی به ارز آوری و اشتغال در کشور می‌کند.

دسترسی مراکز بهداشتی ۵ هزار روستای کشور به اینترنت 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، در صبحانه کاری با وزیر ارتباطات با بیان اینکه الکترونیکی شدن خدمات سلامت و ورود فناوری اطلاعات به این عرصه موجب مقابله با فساد، ایجاد نظم بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها، تغییر رفتار در گروه پزشکی و حتی بیماران می شود، تصریح کرد: زمان رسیدگی اجرای این تفاهم‌نامه یک ماه بعد در دفتر وزیر اطلاعات با حضور کمیته مشترک متشکل از اعضای وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات است.

هاشمی با اشاره به افتتاح سرویس اینترنت در مراکز بهداشتی 5 هزار روستا افزود: ایجاد درسترسی به اینترنت در این نقاط یکی از اقدامات بسیار مؤثری در جهت تحقق سامانه الکترونیک سلامت است..در حوزه دارو، سیستم های داروخانه ها ارتقا یافته و حدود ده هزار داروخانه، پروانه خود را از طریق سامانه دریافت کرده اند.

هیچ نامه تذکرآمیزی از سوی وزیر بهداشت به رییس صدا و سیما ارسال نشده است 
زارع‌نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت مطالب منتشره در بعضی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرد و گفت: وزیر بهداشت یک ماه پیش با استناد به منابع علمی در نامه‌ای به رییس صدا و سیما خواستار توقف تبلیغات یک داروی گیاهی لاغری شد که خوشبختانه صدا و سیما نیز این تبلیغ را متوقف کرد.

وی نامه وزیر بهداشت به رییس صدا و سیما را صرفاً یک نامه علمی خواند و تاکید کرد: وزیر بهداشت به غیر از این نامه هیچ نامه‌ دیگری به رییس صدا و سیما ارسال نکرده است. از این رو مطالب منتشره در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تذکر کتبی وزیر بهداشت به رییس صدا و سیما رد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار