یاسوج ؛

طرح مطالعاتی بازبینی سدتنگ سرخ یاسوج در حال انجام است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این طرح تعطیل نیست بلکه مطالعات بازبینی آن در یاسوج در حال انجام است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛علی داودی افزود: در سفر هیات دولت به استان مصوب شد که در ابعاد و اهداف سد تنگ سرخ تغییراتی صورت گیرد که این طرح با این اولویت به طور جدی در حال انجام است.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ یاسوج در سال 1390 با هدف تنظیم سالانه 200میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی کهگیلویه وبویراحمد و شیراز آغاز شد.

تامین نشدن اعتبار و بالابودن میزان مطالبات کشاورزان برای بهای زمین های کشاورزی به میزان 500 میلیارد ریال ساخت طرح سد تنگ سرخ را در یک سال گذشته دچار مشکل کرده است.

مدیرعامل سرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: تاکنون برای بازبینی و طراحی مجدد سد تنگ سرخ پنج نشست در مدیریت آب ایران برگزار شده و گامهای تکمیلی این طرح باهدف اجرایی شدن در دست اقدام است.

داودی با بیان اینکه طرح سد تنگ سرخ برای پاره ای اصلاحات در نقشه و ابعاد ساخت سد متوقف شده است، اعتبارسال جاری این طرح را افزون بر90میلیارد ریال ذکر کرد.

وی گفت: این سد حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 120میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است و با تمکیل مطالعات بازبینی ادامه ساخت آن از سرگرفته خواهد شد.

به گفته وی، در مطالعات جدید حجم مخزن سد با هدف شتاب بخشی روند ساخت آن کوچکتر خواهد شد.

سد خاکی تنگ سرخ از نوع سنگ ریزه با هسته رسی در منطقه تنگ سرخ بویراحمد و بر روی رودخانه بشار در 35کیلومتری یاسوج احداث می شود.

در طرح اولیه، سد تنگ سرخ 66 متر ارتفاع، 917 متر طول، عرض تاج 10 متر و با حجم مخزن در رقوم نرمال بهره برداری 125 میلیون متر مکعب در سال و حجم تنظیم مخزن آبگیری سالانه 200میلیون متر مکعب پیش بینی شده بود.

25 میلیون متر مکعب از این میزان آب سد برای آشامیدنی شهر یاسوج، 42 میلیون متر مکعب برای تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و 17 میلیون متر مکعب برای تامین آب صنعتی یاسوج، 72 میلیون متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی شهرستان شیراز و 33 میلیون متر مکعب برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار در نظر گرفته شده بود.

به گفته ابوالقاسم محمدزاده مجری ساخت سد تنگ سرخ در عملیات بازبینی سد سهمیه 72میلیون متر مکعبی شیراز از این طرح خارج خواهد شد و این سد با هدف و اولویت تامین آب آشامیدنی مرکز استان مجدد طراحی خواهد شد.

کندی روند ساخت سد تنگ سرخ از سال 1390 تاکنون درحالی است که شهرهای یاسوج و مادوان با تنش آب آشامیدنی مواجه است

انتهای پیام /ف
برچسب ها: سد ، تنگ سرخ ، کشاورزی ، آب ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
مسئولین ی کم آینده نگر باشید...اگر سد بزنید روی رود بشار چه بر سر گردشگری شهر میاد؟