آموزش پزشکی پشت درهای بسته/ دانشگاهها با توجه به ظرفیت‌هایشان گام بردارند/ کمبود تجهیزات آموزشی

بسته های تحول نوآوری آموزش علوم پزشکی در جهت ارتقاء نظام آموزشی دانشگاهی کشورمعاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی از تدوین بسته های تحول نوآوری در آموزش علوم پزشکی برای داشتن تعامل دو جانبه با دانشگاه ها برای رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی در تخصصی نشست معاونین آموزشی دانشگاه ها که صبح امروز در دانشکده علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در بحث آموزش عالی سلامت، بسته های نو آوری سلامت در 11 بسته تدوین شده است.

وی در خصوص بسته های تحول نوآوری در آموزش علوم پزشکی اظهار داشت: بسته مرجعیت علمی، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، توسعه آموزش پاسخگو، توسعه راهبردی آموزشی علوم پزشکی، آمایش سرزمینی، توسعه بین المللی آموزش، توسه آموزش مجازی برای ارتقاء آزمون ها و توسعه زیر ساخت های آموزشی پزشکی تدوین شده است.

وی بیان کرد: حدود 50 درصد مکاتبات وزارت بهداشت در زمینه آموزش پزشکی است که در دو دهه اخیر نقاط تحول زیادی نداشته و ما بر نقاط پژوهشی تمرکز کرده ایم که در کنار فعالیت های جاری زمینه های تحول را فراهم  می کند.

لاریجانی بیان کرد: هدف این است که بدانیم آموزش پزشکی چه مسیری را دنبال می کند و بدانیم در بحث مرجعیت علمی کجا می خواهیم برویم تا از تقلید کوکورانه پیشگیری کنیم و دانشگاه ها  چشم انداز خود را با توجه به ظرفیت های خود تعریف کنند.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی عنوان کرد: هدف از تدوین بسته های تحول نوآوری در آموزش علوم پزشکی داشتن تعامل دو جانبه با دانشگاه ها برای رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه علوم پزشکی است. عملی نمودن این بسته ها به میزان زیادی به دانشگاه ها سپرده شده اند و در حال حاضر وارد عمل شده اند و هر دانشگاه در یک یا چند موضوع برای خدمت به کشور در حال فعالیت است.

لاریجانی با بیان اینکه بین‌المللی سازی در آموزش پزشکی بسیار مهم است؛ یادآور شد: امروزه در کشور ترکیه حدود 70 هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند که از این میان حدود 6 هزار ایرانی ، 5 تا 6 هزار افغانی و 5 تا 6 هزار دانشجوی تاجیک تحصیل می‌کنند.

وی افزود: آینده نگری در مرجعیت علمی یکی از مشکل‌ترین امور است ما باید بتوانیم در تمامی زمینه‌ها مرجع شویم.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: داشتن کتاب و تحقیقات بومی یک هویت گرایی است و در دانشگاهها دانشجویان باید بتوانند از کتاب‌های کشور خودمان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: ما در صدد هستیم در دانشگاه‌های نسل سوم وابستگی‌مان را به دولت کاهش دهیم همچنین مناطق آموزشی را رصد می‌کنیم تا مشخص شود در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کمتری صورت گرفته است.

وی درباره کمبود تجهیزات آموزشی گفت: برخی از دانشجویان دکتری علوم پایه امکان کار با تجهیزات به روز را ندارند و همین موضوع باعث می شوند نتوانند به خوبی کار یاد بگیرند.

لاریجانی بیان کرد: با همکاری سازمان بهداشت جهانی قصد داریم یک دوره آموزش از بهمن ماه امسال برای تمامی شش هزار پزشک خانواده ترتیب دهیم تا پزشکان عمومی با مفهوم پزشک خانواده آشنا شوند.

وی گفت: آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها اهمیت بسزایی دارد بنابراین بجای تدوین رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها باید به این امر نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با مصوبه منطقه آموزشی 20 درصد از امکانات خود را با نیازهای امروز تطبیق دهند.

لاریجانی گفت: از آفات وزارت بهداشت این است که با حوزه‌های دیگر علوم فاصله بسیار زیادی دارد بنابراین تصمیم گرفتیم تفاهم‌نامه‌ای را مبنی بر حوزه رشته‌های بین رشته‌ای تدوین کنیم.

وی در خصوص دو طرح تحقیقاتی یادآور شد: یکی اینکه چه رشته‌هایی را توسعه بدهیم و دیگری اینکه در یکسری از حوزه‌های مرتبط با وزارت بهداشت تمرکز رشته‌ای نداریم.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: هدف ما این است که یک نقشه کلی برای ایجاد رشته‌های دانشگاهی ترسیم کنیم ، منطقه چهار آموزشی به حوزه سلامت باروری و بیولوژیک می‌پردازد، منطقه اصفهان در حیطه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها فعالیت می‌کند.

باقر لاریجانی اظهار داشت: در این راستا شورای عالی اخلاق تشکیل شده و در آن پایبندی دستیاران به اصول اخلاقی تاکید شده است و پیشنویس‌های راهبردی مناسبی در جهت راهبرد فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: در بحث بین‌المللی سازی آموزش پزشکی، سامانه‌ای تعبیه شده که شامل داده‌های بین‌المللی مناسبی است که نسبت به سنوات گذشته پیشرفت بسیار محسوسی داشته، برای مثال در سطح دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشهد ۲۳۰ برنامه با این محوریت وجود دارد، که تمام این برنامه‌های پزشکی به همت اعضای ستاد در این سامانه ثبت و تایید شده و نیازی به رصد مجدد توسط دانشگاه‌ها وجود ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر 5 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران در رشته پزشکی را توسط این سامانه پشتیبانی کرده‌‌ایم.

وی گفت: امیدواریم سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از جمله دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز با همین شرایط پیش روند، برای مثال دانشگاه علوم‌پزشکی ایران می‌تواند میزبان کشورهای همسایه همچون عراق بوده و آن‌ها را پشتیبانی کند و به این ترتیب هر دانشگاه یک کشور خاص را پشتیبانی کند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر کم بودن اعتبار دانشگاه ها در حوزه آموزش گفت: چارت و تشکیلات حوزه آموزش دانشگاه ها تناسبی با میزان کاری که انجام می دهند ندارد.

وی از ایجاد بیمارستان زنان در همه مناطق آمایشی علوم پزشکی خبر داد و گفت: این موضوع در همه مناطق نهایی می شود.

لاریجانی همچنین بر موضوع تهیه قیمت تمام شده برای آموزش تاکید کرد و گفت: مهم این است که قیمت آموزش حتی به عنوان نمونه هم شده باید تهیه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار