به گزارش
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد آقاقلیزاده داور بخش پوستر و پرچم دهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: انتظاری كه به عنوان داور دوره دهم این سوگواره از پوسترها و كتیبههای رسیده داشتم به مراتب بسیار بیشتر از دوره نهم بود. شاید اگر برخوردهای سطحی با موضوعی كه عظمت آن یك جهان را به لرزه درآورده است كنار گذاشته شود و به جای آن مطالعه و شناخت را هنرمند سولوحه كار خود قرار دهد در آینده شاهد آثار تكراری كمتری باشیم.
وی با تاكید بر اینكه این ضعف كه سرمنشأ آن در آموزشهای دانشگاهی است باید اصلاح شود، گفت: حتی گاهی این ضعف تا حدی است كه هنرمند با مبانی حروف نویسی در اثر گرافیكی آشنا نیست.
به گفته آقاقلی زاده در زمینه موضوع عاشورا مسئولان این سوگواره باید سعی كنند تا آرشیوی غنی از آثار دوره های گذشته را در یك فضا گرد آورند تا هنرمندان به راحتی به آن ها دست یابند. برگزاری وركشاپ هایی در سراسر كشور نیز می تواند در پیشبرد خلاقیت و ایده آفرینی برای هنرمندان تأثیرگذار باشد.
وی با بیان اینكه استفاده از هنر آبستره در آثار عاشورایی باید با منطق خاصی صورت بگیرد، تصریح كرد: استفاده از هر المانی بدون فكر و منطق ممكن است ما را حتی گرفتار پارادوكس هایی كند كه نه تنها با اصل موضوع ربطی ندارد بلكه بیشتر به توهم و خیالبافی هنرمند شبیه است.
این هنرمند اضافه كرد: شاید استفاده از انتزاع در موضوعات دیگر قدری حساسیت كمتری نسبت به موضوع عاشورا داشته باشد. البته شناخت هر چه بهتر هنرمند از ابعاد قیام عاشورا می تواند او را در بهره جستن از نمادها و فرم های تمثیلی یاری كند.
آقاقلیزاده تصریح كرد: باید در در كنار كارگاههای آموزشی كه به مباحث تكنیكی و فنی می پردازند از اساتید اخلاق هم دعوت شود تا برای هنرمندان پیرامون آن بخش از واقعیت های كمتر گفته شدۀ عاشورا به سخنرانی بپردازند.
در پایان، داور سوگواره هنرهای عاشورایی توجه جزئی به عزاداریهای متعدد نواحی مختلف كشور را در الهامبخشی هنرمند تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: این موضوع البته باید به گونه ای باشد كه هنرمند در طرح های خود از شمایل ها و نمادهایی كه خرافه به حساب می آیند، دوری كند و به آن بخشی از واقعیتهای عاشورا بپردازد كه تا به حال كمتر پرداخته شده است.
انتهای پیام/