معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تهدیدات زیستی مخل سلامت مردم بوده و انبارهای کشور از نظر تجهیزات پزشکی و دارویی در سطح قابل قبولی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت صبح امروز در همایش ملی مدیران و کارشناسان پد‌افند زیستی در سالن شهید تهرانی مقدم سازمان پد‌افند غیرعامل با اشاره به تهدیدات زیستی در کشور اظهار داشت: آب، غذا، دارو و سلامت انسان‌ها از جمله عواملی است که سبب تهدیدات زیستی در طول زندگی می‌شود و وزارت بهداشت این وظیفه را دارد که در زمان عادی و بحران از سلامت مردم محافظت کند.

وی بیان کرد: وظیفه خدمات بهداشتی و درمانی رصد و پایش سلامت و مجموعه عوامل تأثیرگذار در سلامت بوده که در این زمینه نقش پایش و ارزیابی همچنین هشدار به تهدیدات سلامت از جمله وظایف وزارت بهداشت است.

آقاجانی ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری خود مردم در شناسایی تهدیدات زیستی و سلامت افراد به سطح قابل قبول رسیده و برای مقابله با عوامل تهدید کننده یک همکاری و همراهی ملی را می‌طلبد.

وی یادآور شد: بحث پد‌افند غیر‌عامل یکی از راهکارهای زیستی بوده و این عامل می‌تواند تلفات را تا حد زیادی کاهش دهد و در این زمینه ما باید ساختاری مناسب در کشور فراهم کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: سند راهبردی پد‌افند زیستی با هدف ایجاد نظام رصد و کشف چالش‌های زیستی و همچنین مراکز بهداشتی، درمانی و زیستی بوده است.

وی ادامه داد: بهداشت و درمان، غذا و دارو، انتقال خون و اورژانس در زمان تهدیدهای زیستی و سلامتی انسان‌ها سهم ویژه‌ای دارند و به همین منظور وزارت بهداشت با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه تهدیدات زیستی و انجام رزمایش‌های مشترک زیستی، سایبر‌ی، پرتوی و شیمیایی سعی در کاهش تلفات در زمان بحران دارد.

آقاجانی با بیان اینکه ارتقاء تجهیزات و رصد تهدیدهای زیستی از جمله دیگر برنامه‌های در دستور کار وزارت بهداشت برای حفاظت از جان و سلامتی مردم در زمان بحران است، اظهار داشت: سطح بندی تهدیدات هسته‌ای، شیمیایی و آما‌یش سرزمینی از دیگر اقدامات مقابله با تهدیدات زیستی است که چند منظو‌ره کردن اورژانس‌های بیمارستان با هدف انجام وظایف خود در زمان بحران از برنامه های وزارتخانه است. 

وی افزود: با توجه به اینکه ما اکنون در روزهای عادی با کمبود تخت بیمارستان در کلانشهر‌ها روبرو هستیم، در زمان بروز تهدید‌های زیستی این کمبودها بیشتر خود را نشان می‌دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه نیروهای مسلح از امکانات بسیار خوبی برخوردار بوده و ما در زمان تهدیدهای زیستی از بیمارستان‌های صحرایی‌شان استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: وزارت بهداشت، بیمارستان‌های قابل گسترش را شناسایی و چندین روش را برای افزایش فعالیتش در زمان تهدید بررسی کرده که در این میان با صحبت‌های انجام شده با سازمان تربیت بدنی، اماکن ورزشی در زمان بروز تهدیدات زیستی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در زمینه دارو و واکسن، وزارت بهداشت برنامه خوبی برای مقابله تهدیدهای زیستی دارد که در انبارهای کشور به اندازه کافی واکسن، دارو و فرآورده‌های خونی و تجهیزات پزشکی در اختیار داریم.

آقا جانی با بیان اینکه در طراحی بیمارستان‌ها پد‌افند غیرعامل مد نظر قرار گرفته تا به خود بیمارستان‌ها در زمان بروز تهدیدات زیستی کمترین آسیب وارد شود، عنوان کرد: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با سطح خیلی بالایی برای زمان تهدیدهای زیستی در کشور داریم و ما درصدد توسعه مراکز هسته‌ای و آموزش پد‌افند غیر عامل در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: رشته آموزشی پد‌افند غیر عامل در مقطع ارشد به تصویب رسیده و قرار است به زودی دانشجو جذب کند. اورژانس برای مقابله با تهدیدهای زیستی برنامه های مختلفی دارد و در این زمینه تجهیزات خود را دائما در حال به روز رسانی بوده و اورژانس یک قطب آموزش‌های فردی در زمان تهدید در یزد تأسیس کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام تاسیس قطب دیگر سلامت در مرکز کرمان برای مقابله با انواع تهدیدات زیستی و انجام فعالیت‌های پد‌افند غیرعامل، بیان کرد: متأسفانه کمبود منابع مالی، فیزیکی در زیرساخت‌های پد‌افند زیستی و ما شناخت کافی از ظرفیت‌های کشور در مقابله با تهدیدهای زیستی نداریم و به همین منظور باید یک بانک اطلاعات کامل و جامعی برای کل کشور راه‌اندازی کنیم.

وی اظهار کرد: وحدت رویه بین سازمان‌های مختلف و ذیربط سبب شده تا برخی از موازی کاری‌ها گرفته شود.

آقا جانی گفت: متأسفانه مراحل تحقیقاتی در کشور توسعه نیافته و زیر ساخت های کشور در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی و همچنین آزمایشگاه‌ها آسیب پذیر است و ما در زمینه اقلام راهبردی دچار وابستگی نسبی هستیم.

گفتنی است؛ رونمایی آزمایشی از سامانه رصد و پایش در پایان مراسم برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار