همدان؛

برداشت 1700 تن آفتابگردان روغني از مزارع نهاوند

مدير جهاد کشاورزي نهاوند گفت: ‌1700 تن آفتابگردان روغني از مزارع نهاوند برداشت شد.

برداشت 1700 تن آفتابگردان روغني از مزارع نهاوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ احمد باقري اظهار کرد: اين شهرستان با توليد بيش از 96 درصد آفتابگردان استان و ايجاد اشتغال براي 1100 نفر به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم نقش بسزايي در کاهش واردات دانه‌هاي روغني دارد.

باقري گفت: کشاورزان نهاوندي با توليد دانه‌هاي روغني آفتابگردان و کلزا بيشترين نياز کارخانه روغن‌کشي نهاوند و ديگر استان‌ها را تأمين مي‌کنند.

وي افزود: ميانگين توليد آفتابگردان در هر هکتار از مزارع نهاوند بين 2100 تا 2400 کيلوگرم است که کار کاشت، داشت و برداشت آن به شکل مکانيزه و با استفاده از آبياري تحت‌فشار و براي کاهش مصرف آب انجام مي‌شود و از جمله کشت‌هاي کم آب‌بر است.

وي عنوان کرد: با توجه به وضعيت منابع آبي نهاوند آفتابگردان به دو شکل آجيلي و روغني و دو بار در سال کشت مي‌‌شد و رتبه توليد نهاوند در کشور با 4 هزار هکتار سطح زير کشت در سال‌هاي گذشته چهارم بود ولي در سال‌هاي اخير به دليل صرفه‌جويي در مصرف آب سطح زير کشت آن کاهش يافت.

باقري اظهار کرد: در فصل برداشت که از اوايل مهر ماه شروع مي‌شود و تا 10 آبان‌ماه ادامه مي‌يابد نزديک به 16 دستگاه کمباين ويژه برداشت اين محصول در نهاوند فعال مي‌شوند.

مدير جهاد کشاورزي نهاوند گفت: آفتابگردان روغني نهاوند که مرغوبيت دارد براي استفاده در کارخانه‌هاي روغن‌کشي از مزارع خزل، زرين‌دشت و گيان جمع‌آوري و به کارخانه روغن‌کشي نهاوند و مازاد آن به کشور عراق و استان‌هاي لرستان و کرمانشاه صادر مي‌شود.

باقري گفت: دلايل کشت زياد اين محصول در شهرستان نهاوند آب‌ و هواي مناسب و خاک حاصلخيز است که باعث شده است بيشترين ميزان سطح زير کاشت و توليد آفتابگردان استان همدان به نهاوند اختصاص يابد.

وي عنوان کرد: در سال‌هاي اخير به دليل توليد فراوان اين محصول نهاوند به شهر گل‌هاي آفتابگردان معروف شده و کشاورزان در کنار اين کار به پرورش زنبورعسل نيز مي‌پردازند و عسل مرغوبي را توليد و روانه بازار مي‌کنند.

مدير جهاد کشاورزي نهاوند با اشاره به توليد ارقام مختلف تخمه آفتابگردان در نهاوند تصريح کرد: انواع آفتابگردان شامل تخمه‌هاي کرمانشاهي، اصفهاني، بذري، سفيد بلند و کوتاه است که به مدت 30 روز برداشت مي‌شود.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.