رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چایپاره از هزینه کرد یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای حفاظت و مرمت قلعه بسطام این شهرستان، خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛غلام شیرزاده گفت: قلعه بسطام چایپاره با مساحت 32 هکتار به عنوان بزرگترین قلعه اورارتویی ایران و مهمترین قلعه اورارتوها در زمان اوج قدرت این تمدن در نیمه اول قرن هفتم پیش از میلاد به شمار می رود.

وی اضافه کرد: این قلعه دارای سه ارگ و 2 دروازه بوده و در دامنه کوه سراشیبی در نزدیکی روستایی به نام بسطام و در ساحل رود آغ چای قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قلعه بسطام چایپاره از میراث تاریخی ارزشمند کشور محسوب می شود که برای ثبت در فهرست آثار جهانی نامزد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چایپاره بیان کرد: برای تبدیل حمام تاریخی بیگ جوان چایپاره به موزه مردم شناسی و باستان شناسی، 600 میلیون ریال هزینه کرده ایم.

شیرزاده اظهار کرد: به منظور شناسایی قلعه های اورارتویی برای کاوش های باستان شناسی و همکاری با دانشگاه های معتبر خارجی برای انجام پروژه های علمی فرهنگی، پایگاه علمی پژوهشی اورارتورشناسی بسطام را تاسیس کرده ایم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.