عملیات موفقیت آمیز نیروهای امنیتی افغانستان علیه طالبان در غزنی

نیروهای امنیتی افغانستان عملیات سنگینی را برای پاکسازی شهرستان‌های استان غزنی از وجود طالبان انجام دادند.

عملیات موفقیت آمیز نیروهای امنیتی افغانستان علیه طالبان در غزنی
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نیروهای ارتش افغانستان 20 روز پیش عملیات وسیعی را برای جلوگیری از سقوط برخی شهرستان های این استان به دست طالبان، آغاز کردند.

مسئولان محلی غزنی در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در کابل گفتند که طالبان در این عملیات که تا شامگاه دوشنبه ادامه داشت، به شدت سرکوب شدند.

این عملیات در شهرستان های «اندر» ، «ده یک» ، «قره باغ» ، «گیرو» و «واغظ» استان غزنی انجام شد و شماری زیادی از افراد طالبان کشته و یا زخمی شدند و به نیروهای افغان نیز تلفاتی وارد شده است.

«محمدیوسف امیری» عضو شورای استانی غزنی افغانستان به خبرنگار ایرنا گفت که طالبان از 4 سال پیش در شماری از شهرستان های استان غزنی از جمله «قره باغ»، «اندر» ؛ «گیرو»، «ناوه» و «خوگیانی» مستقر بودند و امسال تحرکات گسترده ای را برای تصرف این شهرستان ها انجام دادند، اما نیروهای ارتش، پلیس و امنیت ملی اجازه نداد آنان به اهداف خود برسند و تلفات سنگینی به آنان وارد شد.

وی افزود: در عملیات 20 روز گذشته که به نام «سلطان» انجام شد، 370 تن از اعضای طالبان در این شهرستان ها کشته و بیش از 130 تن دیگر هم زخمی شدند و چندین دستگاه خودرو و موتور سیکلیت های آنان نیز منهدم شد و تعدادی هم به دست نیروهای افغان افتاد.

به گفته امیری، نیروهای افغان نیز در این عملیات متحمل تلفات شدند و 35 سرباز افغان در 20 روز گذشته کشته و بیش از 60 تن دیگر زخمی شدند.

این عضو شورای استانی غزنی از وضعیت فعلی امنیتی این استان ابراز رضایت کرد و گفت :اکنون امنیت غزنی بهتر از گذشته است و مردم نیز از عملکرد استاندار و نیروهای امنیتی راضی هستند.

امیری گفت که حدود 12 روز پیش نیروهای افغان براساس اطلاعات دقیقی که به دست آورده بودند، عملیاتی را برای آزادی افرادی که در زندان طالبان گرفتار بودند، انجام دادند و توانستند 60 تن از زندانیان را در شهرستان «گیرو» استان غزنی از دست طالبان ازاد کنند.

وی افزود که هر کدام از این افراد بین یک تا 2 سال به اتهام همکاری خویشاوندان و بستگان آنان با دولت افغانستان، در زندان طالبان بسر می بردند.

«عبدالکبیر متین» استاندار غزنی نیز به گفت که طالبان در این استان بشدت سرکوب شده و در روزهای گذشته تلفات سنگینی به آنان وارد شده است.

وی افزود که بیش از 500 عضو گروه طالبان در عملیات 20 روز گذشته نیروهای افغان برای پاکسازی غزنی و تامین امنیت این استان کشته و یا زخمی شده اند.

استاندار غزنی درباره تلفات نیروهای دولتی گفت که در این عملیات 99 سرباز افغان کشته و یا زخمی شدند که زخمی ها به مرکز غزنی و کابل انتقال داده شده اند.

متین گفت که وی تلاش می کند تا از طریق علمای دینی و بزرگان بانفوذ این استان، امنیت باثبات و بهتری را در غزنی تامین کند و از علما بخواهد که برای تامین امنیت بیشتر با دولت همکاری کنند.

گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» در استان غزنی دارای حامیان قابل توجهی هستند.

«عبدالحق واثق» معاون اداره اطلاعات طالبان در زمان حاکمیت این گروه بر افغانستان که در سال 2001 توسط آمریکائی ها به زندان گوانتانامو انتقال داده شد، از شهرستان خوگیانی استان غزنی است.

شهرستان ناوه استان غزنی در 15 سال گذشته و از زمان تشکیل دولت موقت به رهبری «حامد کرزی» همواره در کنترل طالبان قرار داشته و سال گذشته نیروهای ارتش عملیات گسترده ای را برای ازادسازی این شهرستان انجام دادند و برای یک هفته اداره این شهرستان را بدست گرفتند، اما پس از خارج شدن نیروهای ارتش، دوباره به دست طالبان افتاد.

غزنی، یکی از استان های مهم و مرکزی افغانستان در ١٤٥کیلومتری کابل و در مسیر بزرگراه کابل - قندهار واقع شده است و با استان های «میدان وردک» ، «بامیان» ؛ «پکتیا» ، «پکتیکا» ، «زابل» «ارزگان» و «دایکندی» مرز مشترک دارد.

این استان 32 هزارو 797 کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای 18 واحد اداری یا شهرستان می باشد.

براساس نظرسنجی سال های گذشته غزنی نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد و آگاهان می گویند که اینک جمعیت این استان از یک میلیون نفر فراتر رفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار