به نوشته ایندیپندنت فیس بوک پس از هماهنگی با مقامات صهیونیست حساب کاربری فلسطینی‌ها را به صورت هدفمند تعلیق می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه ایندیپندنت، گزارش جدید سازمان حقوق بشر فلسطین نشان می‌دهد در سال گذشته برخی از افراد مانند روزنامه‌نگاران فلسطینی با محدودیت‌های بیشتری در انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شدند. این امر نگرانی‌ها را درباره سخت‌گیری رژیم صهیونیستی در خصوص حق آزادی بیان افزایش داده است. 

موسی ریماوی، مدیر "مرکز فلسطین برای توسعه و آزادی‌های رسانه" در این باره می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی دروازه‌ای موثر برای افزایش قدرت روزنامه‌نگاران و فلسطینی‌ها برای انتشار آزادانه عقایدشان هستند. با این وجود، نظارت و بازرسی سازمان‌یافته مقامات صهیونیست بدین معنا است که آنها می‌توانند به صورت آزادانه بر عقاید کاربران اعمال فشار و زور کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود آنکه هیچ بندی در قوانین اسراییل برای متهم کردن مردم به خاطر بزه‌کاری‌های مرتبط با مطالبی‌ که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند وجود ندارد، این رژیم در 12 ماه گذشته نگران بود مطالب اینترنتی باعث افزایش خشونت‌های فلسطینی‌ها علیه شهروندان صهیونیست شود. به همین دلیل تل‌آویو در اکتبر سال 2015 میلادی اقدام به تاسیس واحد فضای مجازی برای نظارت و کنترل آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، کرد. 

نگارنده می‌افزاید: به علاوه، مقامات اسراییلی به منظور پاک کردن مطالب بیشتر در فضای مجازی که (به زعم خود) باعث تحریک خشونت می‌شد، شرکت‌های شبکه‌های مجازی را تحت فشار قرار دادند. نمایندگان فیس بوک و مقامات صهیونیست در ماه سپتامبر امسال (31 روز منتهی به 10 مهر) با یکدیگر دیدار کردند. هر دو طرف این دیدار را موفقیت‌آمیز خواندند. 

در هفته جاری، فعالان "مرکز اطلاعات اجتماعی فلسطین" در گزارشی اعلام کردند پس از ملاقات میان مقامات صهیونیست با نمایندگان فیس بوک، دستکم 10 حساب کاربری مدیرانشان در بخش‌های عربی و انگلیسی با بیش از 2 میلیون دنبال کننده تعلیق شده است. با این وجود، مسئولان فیس بوک از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. 

نظرسنجی‌ها در سال 2015 نشان داد دلیل اصلی 96 درصد فلسطینی‌ها برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از اخبار بود. سازمان‌های فلسطینی با تاکید بر این آمار خواهان آزادی‌های بیشتر برای روزنامه‌نگاران هستند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار