سیتی ‌ای‌ام در مطلبی به بررسی وضع سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌‎الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت "سیتی اِی‌اِم" در مطلبی نوشت، با این‌که به نظر می‌آید خاندان سعودی توانسته است در مواقع سخت، انعطاف‌پذیر و صبورانه اقدام کند، اما شواهد نشان می‌دهد این‌ها تنها یک سراب است.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از رسانه‌‎های عربستانی پیروی می‌کنند. تنها در یک هفته گذشته، ریاض توانست اوراق قرضه 17.5 میلیارد دلاری را عرضه کند. این رقم برای اقتصاد عربستان سعودی بی‌سابقه بوده است. این کشور نیز با چشم‌انداز بلندپروازانه 2030 نیز قصد دارد به اقتصادش رونق ببخشد.

به تازگی اقتصاد جهان با خبرهای ناخوشایندی – مانند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بحران عراق و غیره -- روبرو شده است. حال اگر به عربستان سعودی از منظر اصول اقتصادی و سیاسی بنگریم، وضع این کشور بهتر از اخبار اخیر نیست.

سیاست‌های نفتی عربستان سعودی نتیجه عکس داشت و همین امر، اقتصاد تک‌بعدی این کشور را با معضل‌های فراوانی مواجه کرد. کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2015، از 3 درصد به 16 درصد افزایش یافت. این رقم نشان از وضع وخیم اقتصاد این کشور دارد.

ذخایر ارزی عربستان سعودی نیز از 740 میلیارد دلار در اواسط سال 2014، به 550 میلیارد دلار در سال 2016 رسید.

بنیادهای سیاسی عربستان نیز امنیت کافی را ندارند. همه‌کاره شدن محمد بن سلمان آل سعود – جانشین ولیعهد عربستان – برای این کشور دستاوردی نداشته است. علی‌رغم فعالیت محمد بن سلمان در زمینه‌های متفاوت، جایگاه وی در این سمت‌ها به هیچ عنوان امن نیست.

به همین دلیل، پشت ظاهر فریبنده عربستان سعودی، اقتصادی تک‌بعدی و بحران‌زده وجود دارد که به وسیله جانشین ولیعهدی ناکارآمد و آسیب‌پذیر اداره می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار