رئیس امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های حفاظت محیط زیست با بیان اینکه جامعه جهانی افزایش دما را برای سال 2100 پیش‌بینی کرده‌ بود، گفت: امروزه ایران با افزایش یک و نیم برابری میانگین گرمایش زمین، این موضوع را زودتر از موعد پیش‌بینی شده تجربه کرده است.

افزایش یک و نیم برابری گرمایش زمین در ایرانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید شفیع‌پور رئیس امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی اقدام فوری برای تغییر اقلیم و آب و هوایی که امروز (دوشنبه) در سالن‌ همایش سازمان‌ حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: آن‌چه جامعه جهانی برای سال 2100 هدف‌گذاری کرده بود امروزه در اواخر 2016 با ما و در غرب آسیا رویت شده است.

رئیس امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایران در غرب آسیا با اقلیم خشک و نیمه خشک شاهد افزایش یک و نیم درجه‌ای گرمایش زمین بوده است.

وی ادامه داد: افزایش تبخیر، محدودیت‌های منابع شرب، تأثیر در کشاورزی و بخش اقتصادی از جمله آثار گرمایش زمین، تغییرات اقلیم و آب و هوایی در ایران است.

رئیس امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های حفاظت محیط زیست گفت: توسعه لجام گسیخته و رشد شتابان صنعت در کشورهای توسعه‌یافته منجر به بر هم زدن تعادل گازهای موسوم به گازهای گلخانه‌ای در جو شده و پدیده گرمایش زمین را به وجود آورده است، بنابراین دنیا به یک اجماع جهانی رسیده و در یک سال گذشته تحت کنوانسیون کوپ 21 در 12 دسامبر 2015 یک رژیم حقوقی نوینی با عنوان توافق‌نامه جهانی پاریس به امضای تمامی کشورهای جهان رسید.

شفیع‌پور تصریح کرد: در این توافق‌نامه یک حرکت جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته شده که حداقل باید تا  پایان قرن  21 به اتمام  رسد.

وی افزود: هدف‌گذاری این توافق‌نامه، تعدیل انتشار گازهای گلخانه ای است که بر اساس آن، افزایش دمای کره زمین باید به ۲ درجه محدود شود که البته ۱.۱ درجه سلسیوس از آن را تاکنون نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، پشت سر گذاشته‌ایم.

مدیر امور بین الملل  و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۰ روز پیش در کیگالی روآندا برای مقابله با مواد از بین برنده لایه اوزن تصمیم گیری شد که گازهای HFC یا هیدروفلوروکربن ها را از چرخه خارج کنند.

شفیع پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمهیدات نرم افزاری لازم برای این اقدامات را پشت سر گذاشته است و در آینده نزدیک با تصویب مجلس به توافق‌نامه پاریس خواهیم پیوست.

وی تأکید کرد: با توجه به اقلیم گرم و خشک در غرب آسیا، ایران به جای یک درجه گرمایش جهانی، ۱.۵ درجه گرمایش را تجربه کرده است، اما عملکرد  ایران در این رهگذر در مقیاس منطقه ای الگو خواهد بود.

مدیر امور بین‌الملل  و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مقابله با تغییرات اقلیم یک اقدام بین‌المللی می‌طلبد ، گفت: ۷۱ سال از زمان تاسیس سازمان ملل متحد می گذرد و امروز که روز سازمان ملل است، به عنوان روز جهانی اقدام برای آب و هوا انتخاب شده است و موضوع اقدام برای آب و هوا سیزدهمین هدف از اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گرمایش ، زمین ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار