به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دنبال شایعه استعفای فانی در 27 مهرماه و حتی پس از تکذیب آن از سوی وی، موجی از حدس و گمان ها برای انتخاب سرپرست یا وزیر جدید به راه افتاد و این گمانه زنی ها با برکناری رسمی فانی و به تبع آن تغییرات اساسی در این وزارتخانه برای انتخاب وزیر آموزش وپرورش جدید قوت گرفت.
هر چند گزینه های احتمالی مدیریت آموزش و پرورش دور از ذهن نبود و با کمی تفکر در عملکرد و اهداف دولت تدبیر و امید می توان پی به این گزینه ها برد اما در نهایت روز 28 مهرماه حکم انتصاب سید محمد بطحایی معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رئیس جمهور اعلام شد.
این انتصاب با اطلاعرسانی تاخیردار پورتال رسمی وزارتخانه در نهایت کمی به شرایط پرتلاطم کشتی طوفانزده نظام آموزشی کشور آرامش بخشید اما این امر آرامش پیش از طوفان بود و علی رغم اینکه تصور می شد شرایط به تدریج گام در مسیر آرامشی نسبی گذاشته گزینه محتمل مسئولیت وزارتخانه آموزش و پرورش از احتمال وزیر شدنش سخن به میان آورد.
فصلی جدید در فعالیت های دولت تدبیر و امید
با وجودی که واپسین ماه های فعالیت کابینه تدبیر و امید، نهادها مشغول فعالیت هستند، تغییرات اخیر در سه وزارتخانه فصل جدیدی را در روند فعالیت های دولت به وجود آورده است.
در این راستا و به دنبال تغییر در وزارتخانه پرمخاطب آموزش و پرورش عباس سلیمی عضو کمیسیون و آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون انتخاب وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: باتوجه به حساس بودن شرایط آموزش و پرورش باید هرچه زودتر وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود تا روند فعالیت های این وزارتخانه سریعتر به شرایط عادی بازگردد.
تغییرات ساختاری آموزش و پروش با هدف رضایت جامعه
در حالی که جامعه آموزشی کشور پس از تغییرات در مدیریت وزارتخانه منتظر جابجایی هایی در بدنه آموزش و پرورش بودند، اخباری مبنی بر احتمال وزیر شدن محمد علی نجفی و یا دانش آشتیانی از سوی رئیس جمهور مطرح شد که این خبر با توجه به سابقه آموزشی درخشان این افراد موجی از رضایت را در جامعه فرهنگی پدیدار کرد.
از سوی دیگر، روز یکشنبه آبان ماه حضور نجفی در مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی منتفی شد و به دنبال این امر امروز دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور معرفی شد.
وی تحصیل کرده مدرسه علوی بوده و در سال ۱۳۵۲ دیپلم گرفته است و در سال ۱۳۵۸ در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه امیرکبیر لیسانس گرفت. پس از آن کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۰ در دانشگاه امیرکبیر به پایان برده سپس در سال ۱۳۷۵ دکترایش را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله اخذ کرد.
دانش آشتیانی سمت های اجرایی متعددی را در اختیار داشته و آخرین پست اجرایی اش عضو شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور از ۲۶ آبان ۱۳۹۴ تاکنون است.
وی نامزدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم و همچنین نامزدی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم را هم در کارنامه کاری خود دارد.
فعالیت های مورد انتظار از وزیر جدید
استیضاح فانی و بروز نارضایتی از اقدامات وی حول چند معضل تقریبا ثابت در آموزش و پرورش می چرخید و همین عوامل باعث شد تا علی رغم شایستگی ها و اقدامات مثبت فانی در این سه سال، یکی از راهبران تحول بنیادین آموزش و پرورش خود در مسیر تحولات مدیریتی قرار گیرد.
فریده اولاد قباد عضو شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون مطالبات جامعه فرهنگی کشور از وزیر جدید عنوان کرد: اصلاح بنیادی و ساختاری و همچنین کیفیتبخشی به آموزش و پرورش، رسیدگی به مشکلات عدیده از جمله حذف سیاست زدگی از آموزش و پرورش و شایسته سالاری در انتصابات،به کارگیری زنان و جوانان در عرصه های مدیریتی، اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری به ویژه در بند 68 و 125، پرداخت پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان، ایجاد بیمه تکمیلی کارآمد و پاسخگو برای شاغلان و بازنشستگان فرهنگی از جمله این موارد است.
وی ادامه داد: توجه به حقوق دانش آموزان، تامین امکانات تحصیلی مناسب و همچنین تاکید بر آموزش رایگان، لزوم حذف بخشنامه ممنوعیت ادامه تحصیل بیش از یک بار و لزوم طرح رتبهبندی برای بازنشستگان، پرداخت به موقع سرانه مدارس متناسب با نیازها و هوشمندسازی با الویت مناطق محروم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
قطار مطالبات فرهنگیان به ایستگاه تحقق میرسد؟
با توجه به اینکه برآوردن مطالبات فرهنگیان به دلیل ریشه دار بودن برخی مشکلات توجه و همکاری همهجانبه نهادهای ذیربط را می طلبد؛ لذا باید فردی کارآزموده و آگاه به مسائل آموزش و پرورش به مسند وزریری انتخاب شود.
گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای پیام/