قلعه میر داوود ارومیه بنایی است که از دوره صفویه به یادگار مانده است.

بهروز خان محمدی کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی درگفتگو باخبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ دراین خصوص گفت:قلعه میرداوود درحدود 200متری ضلع شمالی روستای میرداوود از توابع دهستان برادوست بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه و مشرف به آن واقع شده و رودخانه نازلوچای در جنوب آن جریان دارد. درۀ میرداوود در جهت شمالغرب روستا و درۀ آسینگران در جهت جنوب غربی آن قرار گرفته است.

قلعه مشرف به رودخانۀ نازلو ،درّه و روستای میرداوود بوده و مساحت تقریبی آن 400 در 300 متر است وبه لحاظ قرارگیری قلعه در مجاورت روستای میرداوود به این نام اشتهار یاقته است. ضلع جنوبی قلعه پرتگاه مرتفعی قرار گرفته است. راه دسترسی به قلعه از ضلع غربی میسر بوده است.در ضلع شمالی قلعه دامنه های صخره ای کوهستان قرار گرفته و خود قلعه به روی سطحی نسبتاً صاف احداث شده است.

بهروز خان محمدی در جریان بررسی و ثبت آثار تاریخی منطقه در بهار 1387 این قلعه را شناسایی و بررسی نموده و نسبت به تهیه گزارش اقدام نمود قلعه به استناد مدارك سفالي در دوره صفويه ساخته شده و به عنوان يكي از پاسگاه هاي نظامي مورد استفاده قرار مي گرفته است.

بهروزخان محمدی گفت: بخش عمده ای از حصار قلعه میر داوود تخریب شده و از بین رفته است که این تخریب ها در اضلاع شمالی و شرقی و جنوب شرقی کاملاً به چشم می خورد و آثار بسیار کمی از حصار در این اظلاع برجای مانده است.

وی تصریح کرد: تنها بخش باقیمانده حصار که از گزند حوادث طبیعی نسبتاً سالم مانده بخش جنوبی آن است که در این قسمت فاصله بین دو صخره بوسیله لاشه سنگها به صورت خشکه چین پر شده است و ضخامت حصار در این قسمت به حدود 5/1 متر میرسد و نحوه پر کردن این فواصل با قلوه سنگ و لاشه سنگ به زیبایی و مهارت صورت گرفته است. ارتفاع باقیماندۀ حصار در این قسمت در حدود 5/3 متر است.

وی خاطرنشان کرد: فرم حصار در این بخش طوری طراحی شده که نگهبانان و قلعه بانان اشراف کاملی به محیط اطراف دارند و باتوجه به وجود سطحی نسبتاً صاف در ضلع غربی به نظر میرسد راه ورود به مجموعه در این قسمت تعبیه شده باشد و متأسفانه در دیگر قسمتهای قلعه آثار حصار به کلی از بین رفته است و نوع معماری آن به درستی قابل تشخیص نیست.

کارشناس ارشد باستان شناسی افزود: از بررسی آثار برجای مانده در قلعه تنها بقایای یک برج صرفا ًدیده بانی قابل شناسایی است که این برج از خود مجموعه حدود 150 متر فاصله دارد و در میان صخره های ضلع شمال غربی و با ارتفاع زیادی از خود قلعه تعبیه شده است و برج به صورت مدور و استوانه ای ساخته شده و مرتفع ترین بخش آن 1متراست و به وسیله سنگهای لاشه ای و تیشه ای ساخته شده است .قسمتهای فوقانی این برج تخریب شده وازبین رفته است.

خان محمدی گفت: در مرکز قلعه و مشرف به رود خانۀ نازلو آثار واحدهای معماری منفرد وبه هم پیوسته ای به چشم می خورد که نظم و انسجام خاصی ندارند. توده ای از لاشه سنگ و قلوه سنگهای ناشی از ویرانی این بناها در سطح محوطه پراکنده است.

وی تصریح کرد: سالم ترین بخش باقی مانده شامل اتاق مستطیلی به ابعاد تقریبی 9 در 6 متر است که ارتفاع بخش های باقیمانده این دیواردر حدود 1 متر و ضخامت دیوار در ضلع جنوبی و شرقی بین 5/1 تا 5/2 متر است. مصالح به کار رفته در ساخت این دیوار شامل قلوه سنگ، لاشه سنگ و سنگهای تیشه ای به همراه ملات گل است.

تشخیص دقیق کارکرد این واحدهای معماری به دلیل تخریبهای فراوان معلوم نیست ولی به نظر میرسد مرکز اصلی قلعه و محل تجمع قلعه نشینان در این واحدهای معماری باشد و بر خلاف بیشتر قلاع منطقه که عموماً مخزنی برای ذخیره آب در داخل قلعه تعبیه می نمایند این قلعه فاقد مخزن آب است که دلیل آن شاید در دسترس بودن و نزدیکی به منبع سرشار و دائمی آب رودخانه ارزین(نازلوچای)باشد.

وی خاطرنشان کرد: این قلعه تاریخی به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی و همچچنین نزدیکی به شهر تاریخی ارومیه و قرار گرفتن در موقعیت کوهستانی و دسترسیه به دره و رودخانه دائمی ارزین چای دارای پتانسیل بالای گردشگری و طبیعت گردی است و قابلیت تبدیل شده به یکی از مکانهای مهم تاریخی و توریستی شهر ارومیه را دارد.قلعۀ میرداوود ارومیه بنایی از دوره صفویه

قلعۀ میرداوود ارومیه بنایی از دوره صفویه
قلعۀ میرداوود ارومیه بنایی از دوره صفویه

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.