کار‌شناس سیاسی: آل سعود برای توجیه شکستش در یمن، ایران را متهم می‌کند/ درخواست از عربستان برای تحقیق درباره جنایت‌هایش پذیرفتنی نیست

یک کار‌شناس یمنی تاکید کرد آل سعود برای توجیه شکست‌های خود در یمن، ایرانی‌ها را متهم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «حسین بخیطی،» تحلیل گر و کار‌شناس سیاسی، در گفتگو با شبکه الجزیره انگلیسی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان چشم‌اندازی برای از سر گیری گفتگوهای صلح متصور شد، گفت: «از نگاه شهروندان یمنی، گفتگوهای صلح بی‌نتیجه است؛ زیرا محاصره یمن هر روز تنگ‌تر می‌شود. فرودگاه‌های یمن هر روز پرواز داشتند اما نمایندگان انصارالله که برای شرکت در گفتگوهای کویت رفته بودند نتوانستند به کشور بازگردند؛ زیرا فرودگاه بمباران و تعطیل شد لذا هر چه بیشتر با رژیم سعودی و یا سازمان ملل گفتگو می‌کنیم، دامنه تحریم‌ها ضد یمن گسترده‌تر می‌شود و درد و رنج مردم افزایش می‌یابد.» 

وی ضمن تاکید بر اینکه جنبش مردمی انصارالله از روز نخست از همه طرف‌ها برای همکاری و تشکیل دولت مشارکتی دعوت کرد، افزود: «جنبش انصارالله از هر منطقه‌ای در یمن عقب نشینی کرد القاعده و داعش در آن حاکم شدند. جنوب کشور ناامن است و مردم هر روز کشته می‌شوند. مردم یمن نمی‌خواهند جنبش انصارالله از صنعا خارج شود زیرا آنان می‌دانند این خواسته رژیم سعودی و آمریکایی هاست.» 

تحلیل گر و کار‌شناس سیاسی با اشاره به مقاومت هجده ماهه جنبش انصارالله در یمن گفت: «اگر جنبش پایگاه مردمی نداشت نمی‌توانست هیجده ماه در برابر کشوری ثروتمند که دارد از غربی‌ها از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس و ایتالیا سلاح می‌خرد و از حمایت دیگر کشورهای عربی نیز برخوردار است، دوام بیاورد. هم اکنون شاهد هستیم که جنبش انصارالله پابرجاست و موفق شد وارد مناطق جیزان و نجران و اسیر در عربستان شود. نیروهای جنبش با استفاده از شعله آتش با تانک‌هایی که چندین میلیون دلار بها دارند، روبرو می‌شوند.» 

حسین بخیطی افزود: «جنبش انصارالله هیچگاه مدعی نشده است نماینده همه مردم یمن است اما (عبد ربه منصور) هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) و جبهه‌ای که در عربستان سعودی مستقر شده است، نماینده یمنی‌ها نیست. آل سعود ادعا می‌کند غیرنظامیان را در یمن هدف قرار نمی‌دهد، اما جامعه بین‌المللی شاهد است که رژیم عربستان به عمد غیرنظامیان را بمباران می‌کند تا آنان را مجبور کند دست از حمایت از انصارالله بردارند. رژیم آل سعود تاکنون چهار بار ساختمان محل استقرار پزشکان بدون مرز را در صنعا بمباران کرده است. این رژیم ابتدا ادعا می‌کرد در حمله به مراسم تشییع جنازه در صنعا نقشی نداشته است، اما تنها چهار روز نگذشته بود که مسئولیت این اقدام خود را پذیرفت.» 

وی در پاسخ به این ادعا که گفته می‌شود سازمان‌های بین‌المللی جنبش انصارلله را به زیر پاگذاشتن قوانین و قواعد جنگ متهم می‌کنند تاکید کرد: «چرا رژیم عربستان و هم پیمانان غربی‌اش از جمله آمریکا و انگلیس اجازه نمی‌دهند نهادی بین المللی همه موارد نقض حقوق بشر و حقوق انسانی را در یمن بررسی کند.» 

تحلیل گر و کار‌شناس سیاسی در ادامه اظهاراتش ادعای دخالت ایران را در جنگ داخلی یمن دروغی بزرگ خواند و افزود: «آل سعود این جنگ را ضد یمن به راه انداخت و مدعی شد جنبش انصارالله از ایران سلاح دریافت می‌کند و ممکن است مرزهای سعودی را تهدید کند. اما اکنون پس از ۱۸ ماه ویرانگری و تخریب رژیم آل سعود هنوز هم تلاش می‌کند برای توجیه شکست‌های سنگینی که متحمل شده است ایرانی‌ها را مورد سرزنش قرار بدهد. سعودی‌ها فقط موفق به قتل‌عام غیرنظامیان و مردم بی‌دفاع یمن شده‌اند. نکته دیگری که می‌خواهم اشاره کنم این است که اگر از عربستان خواسته شود به جنایت‌های خود رسیدگی کند همچون حالتی است که در آن از هیتلر بخواهیم هولوکاست را مورد تحقیق و تفحص قرار بدهد و این پذیرفتنی نیست.» 

بخیطی در پاسخ به تلاش مجری الجزیره برای القای این نکته که ایران در یمن نفوذ دارد و به انصارالله سلاح می‌دهد تاکید کرد: چنین ادعایی فقط بهانه است. آل سعود یمن را محاصره کرده و حتی اجازهٔ ورود مواد غذایی را هم نمی‌دهد چگونه انصارالله می‌تواند سلاح وارد این کشور کند. ما انسانیم و قدرت فکر کردن داریم. پس هدف از محاصرهٔ ۱۸ ماهه چیست. دست آخر هم می‌خواهند همین بهانه را مطرح کنند ایران در حال حمایت از یمن است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
یعنی اگه یک روز هم ازعمرم باقی بمونه دردی به این آل سعود بزنم که تو تاریخ بنویسنش
-
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
کشتن غیر نظامیان و بمباران آنها از آسمان هنر نیست. جنایت است. جنایتی که خادم شریفین ! انجام می دهد!
آخرین اخبار