جاش ارنست: مردم موصل در خطر سپر انسانی شدن از سوی داعش قرار دارند

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد یک میلیون ساکن موصل در معرض خطر قرار گرفتن به عنوان سپر انسانی از سوی تروریست های داعش قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، جاش ارنست -- سخنگوی کاخ سفید -- در کنفرانس مطبوعاتی گفت: بیش از یک میلیون نفر در موصل زندگی می کنند که همگی در معرض این خطر قرار دارند که داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

جاش ارنست افزود: داعش در موصل اقدامات شرورانه و خشونت آمیزی انجام داده است تا مردم محلی را در آن شهر تحت تسلط خود در آورد و بر آنها حکمرانی کند. داعش به طرز فاحشی حقوق شهروندان شهر موصل را نقض کرده است و ما می دانیم که این احتمال وجود دارد که آنها از برخی از غیرنظامیان بی گناه به عنوان سپر انسانی استفاده کنند، به ویژه این احتمال در عملیات کنونی برای بازپس‌گیری شهر موصل، بیشتر است. 

خبرنگاری از ارنست پرسید: آیا رئیس جمهور مایل است برای پیروزی در این نبرد کاری انجام دهد؟ آیا رئیس جمهور مایل است هر کاری برای پیروزی در این نبرد انجام دهد، از جمله افزایش نقش نظامی آمریکا در عراق؟

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ، گفت: رئیس جمهور اعلام کرده است موفقیت این عملیات در درازمدت به دو مسئله بستگی دارد. نخست، توانایی نیروهای امنیت عراق و نیروهای پیشمرگه برای هماهنگ شدن و همکاری مؤثر در این عملیات است.

وی افزود: عراقی ها باید برای کشور خود مبارزه کنند.آنها باید تحت فرماندهی و نظارت دولت مرکزی عراق عمل کنند. ما می توانیم با حملات هوایی، از آنها پشتیبانی کنیم. می توانیم به آنها تجهیزات و دانش فنی بدهیم تا آنها بتوانند در میدان نبرد علیه داعش موفق شوند. اما در نهایت این عراقی ها هستند که باید در خطوط مقدم جبهه باشند و برای کشورشان بجنگند، زیرا این عراقی ها هستند که پس از شکست داعش باید مسئول بازسازی جامعه خود باشند. 

ارنست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که  حدود 5000 سرباز (نظامی آمریکایی) در عراق حضور دارند. آیا این سقف حضور نظامی آمریکا در عراق است؟ تا چه مدت مردم آمریکا باید منتظر حضور این سربازان آمریکایی در عراق باشند؟ گفت: بدون تردید مادامی که اوباما فرمانده باشد. نقشی که به نظامیان مرد و زن ما که در عراق خدمت می کنند داده می شود در برخی موارد این است که به نیروهای امنیتی عراق آموزش بدهند و در برخی موارد دیگر هم آنها به نیروهای امنیتی عراق توصیه و کمک می کنند.

وی افزود: ما نیروهای عملیاتی ویژه خود را که دارای قابلیت های ضد تروریسم منحصربفردی هستند در عراق حفظ می کنیم و در برخی موارد از آنها خواسته می شود که حملاتی انجام دهند و اهداف مشخصی را شکار یا اطلاعات خاصی را جمع آوری کنند که بسیار ارزشمند است. 

ارنست در ادامه گفت: واقعیت این است که رئیس جمهور و تیم امنیت ملی او در تلاشند تا با ایجاد یک راهبرد، منافع ما در مقابل داعش در عراق و سوریه را به پیش ببرند. اگر کلینتون به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود، آنگاه فرصت خواهد داشت تا در فرایند انتقال مشارکت کند، فرایندی که مستلزم مباحثات زیاد در مورد راهبرد ما در آنجاست. خانم کلینتون در روز بیست ژانویه به عنوان رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد و در آنجا می تواند تیم امنیت ملی ما را تشکیل دهد و راهبردی را که فکر می کند به بهترین نحو به منافع ما کمک می کند اجرایی کند. همه اینها به نتیجه انتخابات بستگی دارد.

وی افزود: این نکته را هم بگویم که در نهایت به ارتش آمریکا بستگی دارد که تشخیص دهد آیا ایجاد  منطقه امن در شهر حلب به مؤثرترین نحو می تواند به اهداف ما در منطقه کمک کند یا خیر.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: رئیس جمهور به طور منظم از تیم امنیت ملی خود می خواهد که گزینه های مختلف را ارزیابی کنند و راهبردهای مختلفی را که می تواند موفقیت آمیز باشد مد نظر قرار دهند و به دنبال راه هایی برای تقویت تاکتیک های موفق ما در آنجا باشند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار