افزون بر 2 هزار و 500 نسخة نفيس از آثار علامه حلّی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: «آثار علامه حلّي از قرن هفتم تاکنون، مرجع علما و دانشمندان بوده که برخي در زمان خود مؤلف به کتابت درآمده‌ و ارزش بالایی دارد.
حجت الاسلام نوری نیا افزود: «الالفین الفارق بین الصدق والبین فی امامة أمیرالمؤمنین»  یک از مهمترین آثار این مجموعه است که در یک مقدمه، دو مقاله و یک خاتمه توسط علامه حلّی نوشته شده ‌است.
وی با بیان این که در گنجينة کتب خطي، بعضی از آثار علامه حلي موجود است که توسط ابن خاتون عاملي وقف شده، ادامه داد: دو اثر که کتابت آن به قرن نهم برمي‌گردد، يکي «ايضاح المقاصد من حکمت عين القواعد» شرح حکمة العین کاتبی قزوینی، در حکمت و فلسفة اسلامي، و ديگري «استقصاء النظر في القضاء و القدر» در حکمت و کلام وقف سال 1067 است که مصدّر به نام سلطان محمد خدابنده است.
رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی، با بيان اينکه کتاب «باب حادی عَشْر» علامه حلي، کتاب کلامی معروف شیعی بوده است، گفت: نسخة نفيسي از آن به کتابت قرن نهم در آستان قدس موجود است که توسط خواجه شير احمد توني، از واقفان عمدة آستان قدس، در 996 وقف اين آستان شده است.
حجت الاسلام نوری نیا افزود: از دیگر تألیفات مهم‌علامه، شرحی برتجرید خواجه نصيرالدين توسي با نام «کشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد» است که نسخه‌اي از آن که در 745 قمری براي محمد اسفندياري آملي کتابت شده، از نسخ نفيس کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي است.
ابومنصور جمال الدین، حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی معروف به علامه حلّی، از علمای شیعه قرن هشتم قمری، در 29 رمضان 648 قمری، در شهر حلّه به دنیا آمد و در سال 726 قمری درگذشت. مناظرات و آثار او موجب گرایش سلطان محمد خدابنده به تشیّع و رواج مذهب شیعه در ایران گردید. وی دارای تألیفات بسیاری در علوم فقه، اصول، عقاید، فلسفه، منطق، دعا و... بوده و نخستین کسی است که به علت فضل و دانش بسیار، ملقّب به «آیت اللّه» شد.
انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.