توسعه علم و فناوری با استفاده از همکاری فیما بین ایران و روسیه

رییس دانشگاه تهران از همکاری فیمابین بین دانشگاه‌های ایران با روسیه در جهت توسعه علم و فناوری خبر داد.

توسعه علم و فناوری با استفاده از همکاری فیما بین ایران و روسیه
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در دومین اجلاس روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه که هم اکنون در باغ نگارستان دانشگاه تهران درحال برگزاری است، گفت: این نشست به دنبال تشکیل اولین نشست مشترک به میزبانی دانشگاه مسکو برگزار می شود و نشان از عزم دو کشور به توسعه فعالیتهای علمی و فناورانه بین دانشگاههای حاضر دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این اجلاسها استفاده از توانمندی های دو طرف در جهت توسعه فناوری و علم و مشارکت در تامین نیازها و یافتن راه خل برای چالشها در کشورهای روسیه و ایران با استفاده از توسعه شبکه بین دانشگاهی از یک طرف و اتصال آن به حوزه های فناوری است.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: بررسی فعالیتهای انجام شده در بین دو نشست نشان از افزایش.همکاری های فیمابین دانشگاههای ایران و روسیه در حوزه های علوم، مهندسی هوافضا،بیودارو، زبان فارسی و روسی،مواد جدید و مهندسی نفت و گاز از طریق تبادل دانشجو،راهنمایی مشترکرساله دکتری، برگزاری دوره های مشترک، کارگاههای مشترک، موافقت با تاسیس مرکز مشترک و تهیه و تدوین پیشنهاد پروژه های مشترک و درنهایت عقد تفاهم نامه های مختلف در زمینه های مورد علاقه طرفین است.

وی بیان کرد: در اجلاس تهران ضمن آن که تعامل یک به یک دانشگاه ها باهم فراهم شده امکان تبادل نظر و استفاده از تجارب یکدیگر دذور قالب سه نشست  ویژه تحت عناوین همکاری های علمی و آموزشی دانشگاههاو رقابت پذیری آنها، نامین منابع انسانیبرای تحقق اقتصاد نوآورانه و همچنین نقش پارکهای علم و فناوری در توسعه دانشگاهها پیش بینی شده است.

رییس دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاههای پژوهشی مدرن امروز ضمن خلق علوم جدید انتظار می رود به چالشهای اصلی امروز جوامل مثل تغییر اقلیم، توسعه پایدار بپردازند و علاوه بر آن به امر آموزش، توسعه شرکتهای نوپا و دانش بنیان و تامین و تربیت نیروی کارآزموده برای توسعه اقتصادی نیز اهتمام ورزند.

نیلی احمدآبادی بیان کرد: حل مشکلات جهان بدون همکاری های بین المللی شدنی نیست و قطعا همکاری بین دانشگاهی ضمن انکه توسعه دهنده دیپلماسی علمی است بایستی در مرکز این همکاری ها قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: پیچیدگی های موجود، توسعه علم و دانش،افزایش هزینه های تحقیق و پژوهش و ماهیت علم که درون مرزهای جغرافیایی نمی گنجد عملا توسعه علم و فناوری بدون توسعه همکاری های بین المللی را تقریبا غیرممکن کرده و لذا توسعه همکاری های بین دانشگاهی امری ناگزیر بوده و بدین ترتیب پیش بینی راهکارهای لازم و پیاده سازی آنها جهت تامین این نیاز امری است که میتواند نتیجه این نشستها باشد.

توجه جدی به همکاری جامعه و دانشگاه در اولویت کاری دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران با اشاره به سیاست‌های کلی این دانشگاه برای پاسخ به چالش‌ها بیان کرد: ما بعنوان یک دانشگاه جامع و نماد آموزش عالی ایران توسعه همکاریهای بین المللی و گفت‌وگو بین ملت‌ها با زبان علم، همچنین توجه جدی به همکاری و تعامل جامعه و دانشگاه را از اولویتهای خود می دانیم.

حضور بیش از هزار و 500 دانشجو در دوره های کوتاه مدت مشترک

وی افزود: حضور بیش از 950 دانشجو در دوره های مشترک و بیش از یک هزار و 500 دانشجو در دوره های کوتاه مدت از بیش از 60 کشور، توسعه دوره های مشترک با دانشگاه معتبر جهان، تاسیس مراکز آموزشی بین المللی مانند موسسه منطقه ای اب با مشارکت وزارت نیرو، انجام کارگاههای آموزشی و تبادل استاد و دانشجو از جمله این اقدامات است.

نیلی احمدی آبادی عنوان کرد: در راستای همکاری و تعامل دانشگاه و جامعه مدل موسسات مشترک با سازمانها، شرکتها و وزارتخانه های بزرگ کشور مثل وزارت نفت، نیرو، راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست و غیره از جمله این فعالیت‌ها برای تحقق اهداف است.

به گفته وی، ایجاد مراکز پژوهشی همگرا مانند NBIC که در راستای تحقق انقلاب چهارم صنعتی است و همچنین مشارکت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاسیس ازمایشگاههای ملی مانند آزمایشگاه مدرن تصویربرداری مغز از جمله راهکارهای دانشگاه تهران برای پیوند تکنولوژیهای جدید با نیازهای جامعه با استفاده از منابع انسانی در سطح ملی و بین المللی است.

پیشنهاد دانشگاه تهران برای توسعه شبکه دانشجویی

رییس دانشگاه تهران با اشاره به توسعه پردیس مرکزی دانشگاه از 21 هکتار به 52 هکتار در قلب شهر تهران که بیش از نیم آن به توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اختصاص دارد،اظهار داشت: نمادی دیگر از سیاست دانشگاه در تبدیل به یک دانشگاه کارآفرین، پشتیبانی و توسعه شرکتهای رشدی و تعامل هرچه بیشتر با بخشهای مختلف جامعه دارد.

بدیهی است تمام این ظرفیتها در کنار دانشجویان و استادان تراز بین المللی دانشگاه تهران می تواند در خدمت همکاری های فیمابین قرار گیرد.

نیلی احمدآبادی پیشنهاد داد: موضوعاتی مانند ایجاد شبکه کارآموزی دانشجویان در مقطع کارشناسی، فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و هنری بین دانشگاههای دوکشور نیز در برنامه های مشترک پیش بینی شود و در صورت تمایل دبیرخانه مشترک میتواند این موارد را بررسی و راهکار اجرایی آن را پیشنهاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار