هیات های کهگیلویه و بویراحمد و امسک روسیه توافق کردند که میزان مبادلات اقتصادی 2 استان گسترش یابد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ استاندار استان امسک روسیه  در دیدار با مسئولان کهگیلویه و بویر احمد در یاسوج گفت: ملاقات های مسئولان و فعالان اقتصادی 2 استان در حال گسترش است و روسیه آماده همکاری بیشتر با کشور ایران است.

امسک در جنوب غربی سیبری واقع شده و دومین شهر بزرگ در شرق کوه های اورال به شمار می آید که فاصله بین این استان تا مسکو 2700 کیلومتر است.

ویکتور نظراف اظهار داشت: ایران و روسیه در حال گسترش روابط اقتصادی هستند و 2 استان نیز می توانند در چند زمینه روابط راهبردی و بلندمدتی را آغاز کنند.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت 2 استان هدف این گونه همایش ها تلاش برای گسترش روابط اقتصادی 2 طرفه است.

نظراف با بیان اینکه 2 هیات اقتصادی استان امسک در سال جاری از ایران بازدید کردند گفت: برای گسترش این همکاری ها با کهگیلویه و بویراحمد آمادگی هستیم.

وزیر اقتصاد استان امسک نیز گفت: تلاش مشترکی از سوی این کشور برای افزایش مناسبات اقتصادی با کهگیلویه و بویر احمد از سال گذشته آغاز شده و تاکنون 2 دیدار در این مدت صورت گرفته است.

اکسانا فادینا اظهار داشت: نوامبر سال گذشته یک هیاتی از کهگیلویه و بویراحمد از امسک دیدار داشتند و ما می توانیم روابط راهبردی اقتصادی با هم داشته باشیم.

وی بیان کرد: تبادل اقتصادی در سال 2015 میان امسک و ایران 147 هزار دلار بود که اکنون به 382 هزار دلار رسیده است.

فادینا بیان کرد: استان امسک روسیه یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت، هشت شهر و 32 بخش دارد که 120 قوم و ملیت در آن با هم زندگی مسالمت آمیزی دارند.

وی عنوان کرد: سیستم حمل و نقل پیشرفته این استان می تواند زمینه ارتباط تجاری میان کهگیلویه و بویراحمد و صادرات محصولات آن را تسهیل کند.

وزیر اقتصاد استان امسک گفت: آماده همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه پتروشیمی و نفت در کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

وی افزود: امسک از مهم ترین نواحی فعال کشور روسیه در زمینه پتروشیمی، پالایش نفت و تولید بنزین با خلوص بالاست و در این زمینه ها نیز آماده همکاری و سرمایه گذاری مشترک با ایران هستیم.

فادینا بیان کرد: گیاهان دارویی این استان نیز می تواند برای توسعه صنعت دارویی امسک مفید باشد و دولت روسیه از این امر استقبال می کند.

وی عنوان کرد: زمینه همکاری برای فناوری های پیشرفته، آموزش قالی، صنایع چوب و جنگل و بهداشت و درمان نیز بین 2 استان وجود دارد.

فادینا با اشاره به وجود گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد و صنایع مربوط به آن گفت: برای تبادل همکاری و تولید فناوری های دارویی و پزشکی نیز آمادگی در امسک روسیه وجود دارد.

وزیر کشاورزی و صنایع غذایی امسک روسیه نیز گفت: آماده واردات محصولات کشاورزی، سبزیجات و فراوری غلات از کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

ماکسیم شوکوسوف بیان کرد: طرح های مشترک اقتصادی برای توسعه فرآورده های غلات و سیلوهای ذخیره غلات و فرآورده های غذایی نیز می توان پیش بینی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این استان و امسک ظرفیت های اقتصادی گوناگونی دارند که می توان برای توسعه هر 2 طرف استفاده کرد.

مجید محنایی اظهار داشت: 80 درصد مساحت کهگیلویه و بویر احمد منابع طبیعی است و یکی از قطب های گیاهان دارویی ایران به شمار می آید.

وی افزود: 2 هزار گونه گیاهی و 470 گونه دارویی در کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد که می تواند همکاری 2 استان را در این زمینه فراهم کند.

محنایی عنوان کرد: وضعیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و رفت و آمدها وجود دارد که این استان آماده پذیرایی از شهروندان روسی است.

وی بیان کرد: این استان به دلیل هم جواری با استان های فارس، بوشهر و اصفهان می تواند زنجیره گردشگری این بخش از کشور را تکمیل کند.

محنایی گفت: یکی دیگر از ویژگی های کهگیلویه و بویراحمد داشتن منابع غنی نفت و گاز است که 25 درصد تولید نفت ایران را شامل می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: چهار خط لوله گاز ایران از این استان عبور می کند که نشان دهنده گسترش ظرفیت اقتصادی آن است.

محنایی اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد آماده سرمایه گذاری مشترک با طرف روس در زمینه تولیدات پتروشیمی و تکمیل 2 واحد پتروشیمی در دست ساخت در کهگیلویه و گچساران است.

وی با اشاره به منابع آبی استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد منابع آبی ایران را دارد و به همین دلیل از مناطق تولید کننده ماهیان پرورشی کشور با 13 هزار تن در سال است.

محنایی عنوان کرد: ایجاد باغ ها و نیروگاه های برق آبی می تواند در استان کوهستانی و پرآب کهگیلویه و بویراحمد توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی بیان کرد: ظرفیت صادرات هفت میلیون شاخه گل رز، 2 هزار تن صیفی و 11 هزارتن ماهی قزل آلا به روسیه به صورت سالانه در این استان وجود دارد.

محنایی گفت: امکان صادرات سیمان و لوله های پلی اتیلن به کشور روسیه نیز از این استان فراهم است و در این زمینه آماده همکاری هستیم.

وی افزود: صادرات فولاد، محصولات آرایشی و بهداشتی از کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد و می توان در معادن فسفات و بوکسیتنیز نیز سرمایه گذاری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی یاسوج نیز با اشاره به تلاش های اتاق های 2 استان در یک سال گذشته برای گسترش همکاری ها گفت: امیدواریم این رفت و آمدها دستاوردهای خوبی برای هر 2 طرف داشته باشد.

جبار کیانی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های 2 استان در زمینه های کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، صنعتی، معدنی، نفت و پتروشیمی می توان همکاری ها را آغاز کرد.

وی بیان کرد: فعالان اقتصادی این استان امیدوارند بتوانند از همکاری های به وجود آمده برای توسعه منافع هر 2 طرف استفاده کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت و 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، حدود یک درصد از جمعیت و یک درصد از مساحت ایران را دارد.

این استان با تولید روزانه 750 هزار بشکه نفت حدود 20 درصد نفت ایران را تولید می کند.

گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های مطلوب اقتصادی هر منطقه است که در این میان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی یکی از متنوع ترین استان های کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی است.

این استان دارای 46 گونه گیاهی آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که ظرفیت خوبی برای تجارت و سرمایه گذاری در زمینه صنایع دارویی دارد.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.