همسایگی سیستان وبلوچستان با دوکشور بی ثبات پاکستان وافغانستان درچندین دهه گذشته باعث نا امنی هایی دراین استان شده است.

وجود گروه های افراطی درپاکستان و حمایت سرویس های اطلاعاتی اسرائیل آمریکا و عربستان سعودی ازاین گروه ها موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران هزینه های هنگفتی صرف مبارزه با گروهک های تروریستی وقاچاقچیان موادمخدرکند.

در کشور بحران زده افغانستان هم پس ازسال 2001 و حمله آمریکا به این کشور و از سوی دیگر تداوم حضور نظامی آنها تولیدتریاک از 400 تن در سال به حدود 6000 تن رسیده است همین امر تقویت باندهای بزرگ مافیایی وافزایش ناامنی در این کشور را بدنبال داشته است.

یکی از دغدغه های اصلی جمهوری اسلامی ایران براساس اهداف بشردوستانه حفظ سلامت جامعه خود و براساس معاهدات بین المللی جلوگیری از ورود موادمخدر به داخل کشوراست تا مسیر ترانزیت آن به سمت کشورهای اروپایی مسدود شود.

مرعشی دبیر ستادمبارزه باموادمخدر سیستان وبلوچستان درگفتگوی اختصاصی باخبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان، گفت: تاکنون جمهوری اسلامی ایران 4هزار نفراز نیروهای امنیتی وانتظامی خود را در راه مبارزه با تروریست های افراطی و قاچاقچیان موادمخدر ازدست داده است و12هزارنفرنیز دراین راه مجروح شده اند.

دراین راه نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند که از مرزهای جنوب شرق کشور درمقابل تروریست ها دفاع می کنند.

نگاه چند بعدی سردار شوشتری در دفاع از کشور

سردار حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز درباره این سردار شهید به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان، گفت: که سردار شوشتری با یک نگاه متفاوت به سیستان و بلوچستان رفت و به مسائل منطقه به‌صورت یک بعدی نگاه نکرد و به همین خاطر به اقداماتی دست زد که برای دشمن قابل‌قبول نبود.به گفته وی اگرچه سردار شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه هم بود اما خود در تمامی صحنه ها حضور داشت وبرای تحقق آرمانهای بلندش و رفع محرومیت از منطقه تلاش کرد.

اکبری زاده رئیس طایفه پودینه منطقه سیستان نیز با اشاره به اقدامات شهید شوشتری در منطقه سیستان و بلوچستان اظهار داشت که شهید شوشتری به جرم نظامی بودن شهید نشد، بلکه به‌دلیل کارهای فرهنگی که انجام می‌‌داد به شهادت رسید، شهید شوشتری با اسلحه فرهنگی به استان سیستان و بلوچستان آمده بود و به جرم فرهنگی بودن به شهادت رسید.

سردار سرتیپ حسین شعبانی نیز می‌گوید : سردار شوشتری به منطقه سیستان و بلوچستان رفت تا امنیت با ثبات و بومی را در آن منطقه برقرار کند و مرکز ثقل این راهبرد امنیتی، سپردن امنیت منطقه به نیروهای بومی که از شایستگی و تعهد برخوردار هستند، است.

این سردار سپاه ادامه می‌دهد که شهادت سردار شوشتری و یارانش ، هزینه بالای اجرای راهبرد امنیت پایدار مردمی در منطقه سیستان و بلوچستان بود .

شوشتری پدری دلسوز برای مردم سیستان و بلوچستان بود

بزرگ طایفه "شه ‌بخش" از طوایف بلوچ سیستان بلوچستان درگفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،با بیان اینکه دشمن نمی‌‌تواند تفکر سردار شهید شوشتری را در منطقه نابود کند، تأکید کرد ؛ منش و تفکر این سردار شهید در رگ و خون مردم بلوچ رخنه کرده و این فکر خاموش شدنی نیست.

حسین اسماعیل ‌زهی از بزرگان طایفه شه‌بخش استان، در خاطرات خود از شهید شوشتری نوشت:ایشان با لباس مبدل بلوچی به‌صورت ناشناس در مناطق محروم منطقه سرکشی می‌‌کرد و مایحتاج مورد نیاز خانواده‌های محروم سیستان و بلوچستان را تأمین می‌‌کرد.

 اسماعیل زهی در جایی دیگر از خاطراتش آورده است: سردار شوشتری به خوبی درد مردم این استان را فهمیده بود و مانند طبیب حاذقی بود که با تشخیص درد، تمام تلاش را برای علاج آن به کار می‌‌برد.

وی در ادامه آورده است: سردار شوشتری آغازگر راهی بود که دشمن  را به شدت نگران و ناراحت میکرد و درصورت ادامه این راه دشمنان منافع خود را در منطقه در خطر می‌‌دیدند و همین امر باعث شد تا برای نابودی تفکر او دست به کار شود.

وی می‌گوید که سردار شوشتری شخصاً دستور رسیدگی به وضعیت زندگی زنان بی‌‌سرپرست، کودکان یتیم و خانواده‌های محروم منطقه را می‌‌داد و در زمان شهادت او وقتی من از زاهدان به منطقه «کورین» برگشتم، دیدم که زنان 70 ساله به همراه کودکان،پس از شنیدن خبر شهادت او گریه می‌‌کردند و می‌‌گفتند که امروز پدر خود را از دست داده‌ایم.

هفت سال پیش  حمله تروریستی شهر پیشین از توابع شهرستان سرباز در سیستان و بلوچستان توسط فردی که جلیقه انفجاری به‌خود بسته بود، صورت گرفت و عامل این حادثه تروریستی هنگامی که نمایشگاهی از دستاوردهای محلی برای بازدید عموم برپا شده بود و قرار بود حاضران قبل از تشکیل جلسه از این نمایشگاه بازدید کنند، وارد نمایشگاه شد و یکی از عملیات‌های تروریستی پرتلفات چند سال‌ اخیر را انجام داد. این حادثه تروریستی در ساعت 8 و 20 دقیقه صبح یکشنبه 26 مهر ماه 1388و در محل همایش سران و معتمدان روی داد که طی آن حدود 60 نفر کشته و مجروح شدند.

امنیت با ثبات با همیاری مردم در منطقه امروزنشان داد راهی که شهید شوشتری و یارانش برای برقرای امنیت طی کردند راه بر حقی بوده است. این مهم در همایش شهدای وحدت که در زاهدان با حضور وزیر کشور برگزار شد نیز مورد تاکید قرار گرفت.



گزارش از عباسعلی پودینه ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار