وزیر خارجه عراق: داعش شهروندان موصل را سپر انسانی قرار می‌دهد

در حالی که عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال داعش آغاز شده‌ است، وزیر خارجه عراق می‌گوید این گروه تروریستی از غیرنظامیان در این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ ابراهیم الجعفری سه‌شنبه در نشستی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با بیان این موضوع خاطر نشان کرد نیروهای عراقی تمامی معیارهای انسانی را در موصل، پایتخت خودخواندۀ داعش در عراق، رعایت می‌کنند.

این مقام عراقی آزدسازی موصل را نقطۀ عطفی در مسائل امنیتی خواند و گفت عراق تنها برای دفاع از خود نمی‌جنگند بلکه از تمامی کشورهای جهان دفاع می‌کند.

وی افزود آزادسازی موصل نیازمند تلاشی مضاعف است و با هزینۀ بالای جنگ با داعش ، عراق به حمایت خارجی نیاز دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا نیز بر تأمین امنیت غیرنظامیان در موصل تأکید کرد و گفت: «تأمین امنیت غیرنظامیان در عملیات آزادسازی موصل امری ضروری است و باید در اولویت قرار گیرد.»

این مقام اروپایی ادامه داد: «ما بر ضرورت توجه به قوانین بین‌المللی وانسانی به توافق رسیدیم.»

این در حالیست که هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق، دربارۀ استفاده داعش از مردم موصل به عنوان سپر انسانی هشدار داده بود.

منابع محلی در استان نینوا نیز اعلام کردند داعش حدود 25 هزار غیرنظامی را از روستاهای اطراف موصل به داخل این شهر منتقل کرده تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

در همین حال، ساکنان موصل با اشاره به اینکه داعش مانع از فرار مردم از این شهر می‌شود، خاطر نشان کردند بیش از 100 خانواده از مناطق جنوبی و شرقی – که در معرض عملیات نیروهای عراقی است - به نواحی مرکزی شهر منتقل شده‌اند.

یکی از شهروندان موصل گفت داعش مردم را به ساختمان‌هایی که در اختیار این گروه تروریستی بوده‌است، انتقال می‌دهد.

ابو ماهر که نزدیک دانشگاه موصل زندگی می‌کند، تصریح کرد فرستادن مردم به «ساختمان‌هایی که احتمالاً هدف حمله‌های هوایی قرار می‌گیرد، به وضوح نشان می‌دهد که داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.»

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، عناصر داعش برای حفظ آخرین پایگاه خود در عراق احتمالاً ده‌ها هزار شهروند موصل را سپر انسانی قرار می‌دهند.

این سازمان همچنین افزود تروریست‌ها ممکن است به انجام حمله‌های شیمیایی متوسل شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار