بالاخره "کوه موش زایید" و بسکتبال در غیاب رئیس مسافرش به ینگه دنیا، لیگ بسکتبال را آغاز می کند آنهم بسیار هدفمند! و با برنامه ریزیِ فقط چند نفره..

ضوابط قرعه کشی بسکتبال در پیچ و خم روابطبه گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، لیگ برتر بسکتبال از ششم آبان شروع خواهد شد اما قبل از آغازش پر از حاشیه و اتفاقات عجیب و غریب است. در ابتدا که 2 مسابقه از هفته نخست به 11  آذر موکول شد آن هم تنها به این دلیل که دو بازیکن جوان تیم دانشگاه آزاد در مسابقات بسکتبال سه نفره هستند و یک روز قبل مسابقات وارد تهران می‌شوند. نکته جالب اینجاست که سرپرست دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کرده که تیمش می‌تواند در ششم آبان به میدان برود اما مشخص نیست چرا بازهم تاکید دارند که برنامه تغییر کند. 


بعد از این تغییرات در هفته نخست کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال به یکباره برنامه نیم‌فصل را منتشر کرد، برنامه‌ای که از همان ابتدا صدای بسیاری ازمربیان و باشگاه‌ها را به نشان اعتراض درآورد چرا که برخلاف برنامه، قرعه‌کشی کاملا چیده شده بود و به نظر می رسد به نفع باشگاه‌هایی خاص است.
 
در جلسه هماهنگی لیگ طبق یک قرعه کشی ده تیم حاضر به ترتیب قرار گرفتند و قرار بر این شد که در هفته نخست تیم اول با دهم، دوم با نهم،‌ سوم با هشتم،‌چهارم با هفتم و پنجم با ششم رقابت کنند و پس از آن طبق برنامه ریزی استاندارد تیم‌ها به طور چرخشی به مصاف هم بروند اما برنامه‌ای که کمیته مسابقات اعلام کرده چیزی کاملا متفاوت از این است.
در این برنامه یک تیم نامدار که هنوز آمادگی کامل ندارد و بازیکنان خارجی‌اش هم نرسیده اند در هفته‌های اولیه لیگ دیدارهایی بسیار آسان دارد که فرصتی برای اماده سازی آن است و از میانه نیم فصل و هفته‌های پایانی به مصاف حریفان اصلی‌اش می‌رود. نکته جالب اینجاست که این تیم طبق برنامه‌ای که قبلا مشخص شده بود در دیدارهای اولش باید برابر حریفانی قدرتمند به میدان می‌رفت که حالا این تغییر برایش بسیار خوب است. 

نمونه برعکس این ماجرا برای تیمی دیگر اتفاق افتاده است که ترکیبی جوان دارد و طبق برنامه از قبل پیش‌بینی شده می‌توانست در هفته‌های اولش چند بازی آسان‌تر داشته باشد اما حالا با برنامه جدید باید تمام دیدارهای سنگینش را در ابتدای راه انجام دهد. 

کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال با ریاست عباس مقدس‌زاده برنامه‌ای از پیش تعیین شده را منتشر کرده است. شواهد حاکی از آن است که نقش مقدس‌زاده در این برنامه ریزی بسیار ناچیز باشد چرا که اکثر خبرنگاران هم که با او تماسی داشته‌اند متوجه شده‌اند به طور کامل از برنامه بی‌اطلاع است و به نظر می‌رسد ماجرای برنامه‌ریزی و خوش‌شانسی برخی تیم‌ها در ابتدای لیگ به موضوع‌های دیگری مربوط می‌شود. شاید قرار است برخی اتفاق‌هایی که در فصل گذشته لیگ برتر بسکتبال افتاده امسال برای تیمی جبران شود و در کنار آن فردی که همیشه منتقد بوده و سال گذشته هم فصل خوبی را پشت‌سر نگذاشت و شکست خورد امسال بیشتر شکست بخورد و توانایی‌ فردی‌اش بیشتر زیر سوال برود. به هر حال برنامه‌ریزی کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال اآنقدر شایعه برانگیز بوده که این حواشی ایجاد شده و این روزها در بین اهالی بسکتبال رد و بدل می‌شود.

" در روال قرعه کشی های بسکتبال از هفته دوم می بایستی خلاف عقربه ساعت برنامه ها تدوین می شد" این گفته یکی از دست اندرکاران تیم های لیگ برتری است که معتقد است این بار نه تنها خلاف عقربه ساعت بلکه خلاف عرف و اخلاق به سود برخی تیم ها قرعه کشی رقم خورده است.

"هادی عامری سرپرست تیم دانشگاه آزاد در خصوص تغییر برنامه تیم دانشگاه آزاد در لیگ بسکتبال اظهار کرد:ما به علت حضور دو بازیکن خود در مسابقات لیگ جهانی بسکتبال سه نفره درخواست تعویق زمان را کردیم که البته این موضوع با توافق حریف مقابل که تیم نیروی زمینی است صورت گرفت. 

وی افزود:در بازی نخست خود به دیدار تیم نیروی زمینی خواهیم رفت و تیم ما آمادگی لازم برای رویارویی برابر تیم نیروی زمینی را دارد و هیچ واهمه و ترسی هم از این تیم ندارد."

این در حالی است که خبری از توافق در اردوی تیم نیروزمینی وجود ندارد و باید دید این توافق کجا و با چه کسانی انجام شده است.

"مهدی ایزدپناه سرمربی تیم شهرداری گرگان نیز در مورد تعویق برنامه تیمش گفت:به علت بازی های بوکس در سالن بسکتبال از فدراسیون درخواست کردیم که بازی ما با تیم شیمیدر تهران را عقب بندازد."

"سرمربی تیم شهرداری گرگان بیان کرد:ما مجبور هستیم که در این سالن بازی کنیم زیراکه این سالن تجهیزات کامل را دارد و همچنین ظرفیت کامل برای پذیرایی از تماشاگران را خواهد داشت ما بیش از پنج هزار تماشاگر داریم و نمی توانیم بازی را در هر سالنی برگزار کنیم."

به نظر می رسد این جواب قانع کننده نیست و اگر سالن دیگری در کار است می توان مسابقات بوکس را در آن برگزار کرد تا بازی بسکتبال در تاریخ مقرر برگزار شود.

و البته در مورد بعدی نیز تیمی که هنوز سالنی برای بازی در لیگ برتر بسکتبال ندارد چگونه در لیگ حضور دارد و فدراسیون آیا موظف است در صورتیکه تیم میزبان زمین بازی ندارد مسابقه  را در تاریخ دیگری برگزار کند؟

البته در ورزش ما که هر روز خبر حمایت از تیم های خاص وجود دارد و این تنها در رشته بسکتبال نیست و در تمامی لیگ ها وجود دارد باعث می شود بازی ها در زمان مقرر برگزار نشود و تا جایی که ما مطلع هستیم این فقط در صورتی می تواند اتفاق بیفتاد که 2 تیم در این باره توافق کرده باشند و در تماس با برخی تیم های طرف مسابقه خبری از توافق 2 طرفه وجود نداشت.

"صفر زاده مدیر عامل تیم بسکتبال شیمیدر نیز در این باره به خبرنگار ما گفت:در بحث قرعه کشی و تغییر زمان دیدار ها و نو ع قرعه کشی کسی از ما نظر نخواست و خودشان انجام دادند اما شاید اگر با ما هم د رمیان می گذاشتند در این باره موافقت می کردیم اما از همین ابتدا بی نظمی در لیگ بسکتبال مشهود است چرا که باید بازی ها را از 10 آبان آغاز می کردیم و این چند روز لطمه زیادی به لیگ زد."


 با مصاحبه های فوق و اطلاعاتی که ما کسب کردیم امیدواریم لیگ بسکتبال با این حرف و حدیث های تا پایان ادامه یابد و حداقل قهرمان از قبل مشخص نشده باشد.

انتهای پیام/

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار