معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان سرانه مصرف روزانه شکر و نمک در ایران بیش از 5 برابر کشورهای توسعه یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس جعفریان با اعلام این خبر گفت: در کشورهای توسعه یافته میزان سرانه مصرف شکر به طور روزانه 5 کیلو گرم است که در کشورمان روزانه 30 کیلو گرم شکر به طور سرانه مصرف می شود در مصرف نمک نیز 7 تا 15 گرم در روز مصرف می شود که در کشورهای توسعه یافته 2 گرم در روز است.
وی یک الگوی تغذیه ای درست را در اصلاح الگوی مصرف غذا، کاهش مواد قندی، چربی و نمک، ترویج مصرف بیش از اندازه سبزیجات و افزایش فعالیت‌های بدنی دانست و افزود: کاهش اسیدهای چرب اشباع شده، کاهش قند به میزان 10 درصد، کاهش نمک کمتر از پنج گرم و فعالیت بدنی 30 دقیقه در روز در این زمینه مفید است.
جعفریان با اشاره به شعار امسال تحت عنوان "آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند" ادامه داد 33 درصد از سرطان ها مربوط به مصرف غذای نامناسب می باشد که 80 درصد از بیماری های قلبی و عروقی با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌های واگیردار به علت تغییرات رژیم غذایی، کاهش تحرکات بدنی و افزایش دخانیات است گفت: مصرف دخانیات در زنان رشد زیادی داشته و طبق آمار بهداشت جهانی 46 درصد علت ابتلا به بیماری‌های مزمن به دلیل تغذیه نادرست است که طبق پیش بینی بهداشت جهانی این بیماری تا سال 2020 ، 57 درصد افزایش پیدا می کند.
عباس جعفریان اظهار داشت: یکی از مشکلات نظارت بر کالاهای بهداشتی و محصولات غذایی نداشتن یک متولی مشخص و در بیشتر موارد هم موازی کاری می شود.
وی در ادامه گفت: در همین راستا کارگروه سلامت و امنیت غذایی با محوریت استانداری با در نظر گرفتن سیاستگذاری های مشخص، در نظر گرفته شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برنامه نشانگر رنگی را به منظور شناسایی کیفیت و ویژگی تغذیه ای در دستور کار قرار داده ایم .


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.