گران شدن بهای کاکائو موجب توجه بیشتر کشاورزان به کشت این محصول و نابودی جنگل‌های انبوه شده است.

حمله کشاورزان ساحل‌عاج به جنگل‌های انبوه برای کشت کاکائوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ بسیاری از کشاورزان در ساح‌عاج با هجوم به جنگل‌های انبوه این کشور سعی در از بین بردن درختان و کاشت درخت کاکائو دارند. باغ‌های آفت‌زده آن‌ها و خشک‌سالی در سال‌های اخیر موجب از بین رفتن بخش زیادی از باغ‌های درخت کاکائو در ساحل‌عاج شده است. به باور کشاورزان، زمین‌هایی که درختان انبوه در آن رشد کرده‌اند از خاک مناسبی برای کشت درخت کاکائو برخوردار هستند.

با این حال، هجوم کشاورزان به جنگل‌های انبوه ساحل‌عاج، سناریویی است که در تاریخ مدرن این کشور ادامه دارد. وزارت جنگلداری ساحل‌عاج تخمین زده است که حدود 80 درصد از جنگل‌های انبوه این کشور از دهه 1970 نابود شده‌اند، چراکه کشت درخت کاکائو نیازمند نور خورشید است و در سایه درختان انبوه امکان رشد ندارد.

کشور ساحل‌عاج پس از استقلال از سلطه فرانسه در سال 1960 به تولید و صادرات کاکائو، قهوه و روغن پالم روی آورده است و این الگوی ثابت اقتصادی را تا به امروز ادامه داده است. حجم صادرات دانه کاکائو از ساحل‌عاج سال گذشته به یک‌میلیون و 800 هزار تن مربع رسید که رکوردی در تاریخ صادرات کاکائو این کشور محسوب می‌شود.

این در حالی است که شیوع آفت میان درختان کاکائو، کاهش بارندگی و خشک‌سالی موجب نابودی مزارع کاکائو در ساحل‌عاج شده است. از بین رفتن جنگل‌های انبوه در این کشور نیز نه‌تنها زمینه کشت کاکائو را فراهم نکرده بلکه موجب از بین رفتن خاک شده است. این رویه در سال‌های اخیر موجب گران شدن بهای کاکائو و توجه بیشتر کشاورزان به کشت این محصول شده است.

طی سال‌های گذشته دولت ساحل‌عاج در صورتی به کشاورزان زمین می‌داد که آن را توسعه بخشند. این در حالی است که با تغییر سیاست‌های دولت، حفاظت از جنگل‌های انبوه در رأس امور قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار