قنات لاغدنبه سامان به عنوان قدیمی ترین قنات استان چهارمحال و بختیاری خشک شد.

قدیمی ترین قنات چهارمحال و بختیاری خشک شد
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیر جهادکشاورزی سامان گفت: قنات لاغدنبه این شهرستان از ابتدای مهرماه جاری به دلیل خشکسالی های اخیر و حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق در بخش های بالا دستی خشک شد.

علی خسروی با بیان اینکه دبی این قنات 500 ساله در چند سال اخیر حدود 300 لیتر در ثانیه بود افزود: در حال حاضر 400 هکتار باغ اطراف این قنات در معرض کم آبی و نابودی قرار دارند.

وی اضافه کرد: این قنات تنها با افزایش بارش در فصل های آینده و پر شدن آبخوان تامین کننده آن احیا می شود.

خسروی گفت: با توجه به فاصله این باغات از رودخانه زاینده رود و کانال انتقال آب بن به بروجن و هزینه بالای لوله کشی، امکان تامین آب این منطقه از محل دیگر وجود ندارد.

وی یادآور شد: در اطراف این قنات مجموعاً 760 هکتار باغ انگور، بادام و گردو وجود دارد که منبع تأمین آب 360 هکتار آن یک حلقه چاه و دو پمپاژ آب از رودخانه زاینده رود است.

«لاغدنبه» یکی از مهم ترین، قدیمی ترین و معروف ترین قنوات کشور با 500 سال قدمت در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است که مزارع و باغات بزرگ و زیادی تحت آبیاری آن قرار دارد.

این قنات با سه هزار و 500 متر طول، 38 متر عمق مادر چاه و 115 میله، از پر آب ترین قنات ها و کاریز های این منطقه به شمار می رود که کشاورزی مردم سامان، بدون این قنات تقریباً رونقی ندارد.

گفته می شود این قنات از گذشته برای مردم حاشیه رودخانه زاینده رود، دارای ارزش اقتصادی و معنوی بوده و مردم سامان و مناطق اطراف، آداب و رسوم خاصی برای این قنات انجام می دادند، مثلاً از قدیم آب این قنات خشک می شد و مردم در مورد جوشش دوباره آب این قنات، عقایدی داشتند که مراسم عقد آب یکی از این رسوم است.

وجه تسمیه قنات «لاغدنبه» یا «لغدونبه» مرغوبیت بالای زمین ها و خاک مزارع اطراف این قنات می باشد.

«بروی» فرخشهر، «جعفر آباد» سفید دشت و «رباط» شهرکرد (فرخشهر) از دیگر قنات های قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری می باشند.

سامان از شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری با بیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار و دارای بخش عمده ای از باغات هلو، بادام و گردو استان است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار