عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: تاثیر هیپنوتیزم در کاهش استرس بیمارو افزایش سهولت درمان در دندانپزشکی کاربرد دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر مهدی فتحی افزود: فرایند دندانپزشکی، اضطراب و ترس بسیاری را برای بیمار رقم می‌زند،

چرا که وسایل، ابزار و روند درمان در حضور بیمار است؛ و می توان با استفاده از ابزارهایی این اضطراب و ترس را به حداقل رساند.

وی اظهار داشت: هر جا که ارتباط بین پزشک و بیمار مطرح است، یک رابطه درمانی نمی‌تواند جدا از شئونات روان‌شناختی و فضای درمان باشد، در این خصوص هر تکنیکی که بتواند فضای درمان را به یک فضای بدون رنج و استرس تبدیل کند، مورد توجه علم بوده که یکی از این فنون هیپنوتیزم است.

دکترفتحی با بیان اینکه یکی از کاربردهای هیپنوتیزم که مطالعات پژوهشی و بالینی نیز در این خصوص به انجام رسیده، این است که درمان بدون دردی برای بیمار شکل گیرد، گفت: در گام بعدی، درد باید به‌گونه‌ای مطلوب مدیریت شود، چراکه تزریق داروی بی‌حسی بنا به دلایلی می‌تواند برای بیمار محدویت و ممنوعیت به دنبال داشته و باید با ابزارهای دیگری مانند هیپنوتیزم که در دسترس پزشک است، کمک موثر و شایان توجهی برای بیماران رقم بخورد.

دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به دیگر کاربردهای این علم در حوزه دندان‌پزشکی اشاره کرد و گفت: از دیگر موارد کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی، نبود اختلالات دردهای مزمن است که برخی از بیماران با آن مواجه هستند، مانند سندروم گیجگاهی فکی و برخی دردهای سر، صورت و جمجمه مانند تحریک ‌پذیری عصب و نیز دردهای مفصلی گیجگاهی که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می‌تواند کمک‌های موثری را نیز برای بیماران به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که دندانپزشک‌ها در کار درمانی با آن مواجه هستند، عدم همکاری مطلوب بیمار با پزشک است، اظهار کرد: زمانی که پزشک قصد دارد دست و یا ابزار خود را وارد حفره دندان بیمار کند، موجب ترس بیمار و یا عق زدن فرد می‌شود که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می‌تواند این مساله را کنترل کند به طوری که دهان بیمار به مدت زمانی که لازم است برای درمان باز بماند و بیمار احساس ناخوشایندی از وجود ابزار در دهانش نداشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین کنترل دندان قروچه کردن و پروتزهای دندانی از دیگر مواردی است که توسط هیپنوتیزم قابل کنترل خواهد بود؛ چراکه ممکن است وجود یک جسم خارجی در حوزه دندان برای فرد تحریک‌کننده باشد و از نظر خلقی نیز احساس خوشایندی نداشته باشد که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می‌تواند تسهیل‌کننده باشد و عاملی برای پذیرفته شدن پروتز توسط بیمار را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه دندانپزشکی اطفال نیز هیپنوتیزم بسیار موثر عمل خواهد کرد، به طوری که کودکان بتوانند با آرامش بر روی صندلی دندانپزشکی نشسته و ارتباط درمانی مطلوب با درمانگر حفظ و هدایت شود.

دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مطلوب استفاده از هیپنوتیزم، کنترل درد در حین عمل و نیز نبود درد بعد از درمان است، چرا که برخی بیماران ترس از تزریق را دارند که اگر نتوانیم از تزریق استفاده کنیم، هیپنوتیزم می‌تواند با توجه به شرایط موجود و این نکته که هیپنوتیزم در نفس خود بی‌خطر است، مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر فتحی با اشاره به محدودیت‌های استفاده از هیپنوتیزم گفت: در مقابل مزیت‌های استفاده از هیپنوتیزم، از جمله محدودیت‌هایی که در استفاده از هیپنوتیزم وجود دارد، این است که هیپنوتیزم به طور یکسان بر روی بیماران جوابگو نخواهد بود؛ اما اگر درمانگر بر این حوزه تسلط کافی داشته باشد و بتواند باورپذیری بیمار را افزایش دهد، می‌توان اثرات مثبتی در این بخش را شاهد بود.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.