سفیر افغانستان در سوئد:

پناهجویان افغان تازه وارد به افسردگی مبتلا شده‌اند

حمید هامی سفیر افغانستان در سوئد می‌گوید: بیشتر پناهجویان افغانی که به‌تازگی به این کشور آمده‌اند، مبتلا به افسردگی شده‌اند.

پناهجویان افغان تازه وارد به افسردگی مبتلا شده‌اندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حمید هامی سفیر افغانستان در سوئد می‌گوید که بیشتر پناهجویان افغان که به تازگی به این کشور آمدند به بیماری افسردگی مبتلا شده اند.

وی خاطرنشان می‌کند که در جریان بازدید از مراکز اقامت مهاجران تازه وارد، متوجه این بیماری شده است.

سفارت افغانستان در سوئد با انتشار بخشی از گفتگوی حمید هامی با رادیو سوئد گفته که دلیل این افسردگی انتظار بیش از حد پناهجویان افغان برای تعیین سرنوشت شان است.

هامی از اداره مهاجرت سوئد خواسته که به بررسی درخواست های پناهجویان افغان سرعت بخشد.

از دو سال پیش هزاران پناهجوی افغان در سوئد درخواست پناهندگی داده اند که شمار اندک آنها موفق به دریافت اقامت شده اند.

گفته شده که برای گرفتن جواب اقامت پناهجویان افغان از دو تا سه سال باید منتظر باشند. اما زمان انتظار برای پناهجویان کشورهای دیگر مانند سوریه، عراق و اریتریا بسیار اندک است. تاکنون چندین پناهجوی افغان در سوئد خودکشی کردند.

وضعیت امنیتی افغانستان

حمید هامی با اشاره به عقد موافقتنامه مبنى بر بازگشت شهروندانى كه درخواست اقامت شان در سه مرحله پذيرفته نمى شود، اما مشخصا از اداره مهاجرت خواسته که در هنگام بررسى پرونده ها برخورد بشر دوستانه داشته و تصميم شان را بر همين مبنا اتخاذ كند.

هامی گفته است: "بسيارى افغان ها در سال ٢٠١٥ با توجه به قوانين سخاوتمندانه ى سوئد، همين كشور را براى اقامت انتخاب كردند و اكثراً زمين، باغ، خانه، دكان و دارايى هاى خود را مصرف راه كرده و يا با پول قرض و وام و با نوعى خوشبينى به اين جا رسيده اند."

به گفته او، تغيير قوانين مهاجرت سوئد در رابطه به افرادى كه پس از ٢٤ نوامبر ٢٠١٥ وارد این کشور شدند، براى مهاجران تازه وارد غير قابل پيشبينى بود. 

مطابق این قانون، دولت سوئد دادن اقامت دایم برای پناهجویان را متوقف کرد و اعطای پناهندگی موقت را نیز به دلایل اسناد و شواهد کافی مشروط کرد.

مطابق این قانون، رسیدگی به درخواست پناهندگی افغان ها پس از کشورهای سوریه، عراق و حتی اریتریا در مرحله سوم قرار گرفته است.

حمید هامی ضمن تاکید بر احترام به قوانین داخلی سوئد، اما از اداره مهاجرت این کشور خواسته که مساله بشردوستانه را در بررسی درخواست پناهندگی افغان ها در نظر بگیرد.

هامی می گوید با افراد که قبلا وارد سوئد شده و از تغییر قوانین این کشور آگاهی نداشتند باید برخورد بشردوستانه صورت بگیرد.
او تایید کرده است که وضعیت امنیتی در افغانستان مخصوصا در چندین ولایت خوب نیست و افغان ها به دلایل ناامنی و نبود کار افغانستان را ترک کرده اند.

سفیر افغانستان هر چند می گوید که نیروهای امنیتی افغانستان همواره برای آوردن امنیت تلاش می کنند اما به گفته او چالش های امنیتی هنوز هم جان افغان ها را تهدید می کند.

او از حملات انتحاری و هدف قرار گرفتن افراد ملکی از سوی شورشیان به عنوان بزرگترین چالش امنیتی در افغانستان یاد کرد.

انتهای پیام/

منبع بخدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.