انتخابات پارلمانی مونته‌نگرو با پیروزی حزب حاکم و متمایل به غرب این کشور پایان یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ حزب دموکراتیک سوسیالیست مونته‌نگرو با 20.7 درصد از ائتلاف بزرگ "کلید" با 10.8  درصد آرا پیشی گرفت و پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد.

 حزب "دموکراتیک آلکس بچیچ" 9.9 درصد، حزب "سوسیال دموکراتیک" 5 درصد، حزب "بوشنیاک ها" 3.4 درصد، حزب "سوسیال دموکرات ایوانا برایووتس" 3.1 درصد و حزب "مونته‌نگرو مثبت" 1.3 درصد آرای مردم را در انتخابات پارلمانی بدست آوردند.

در انتخابات پارلمان روز یکشنبه مونته‌نگرو 73.2 درصد شهروندان واجد شرایط رای دادند.

"آلکس بچیچ،" رهبر حزب دموکراتیک، با حزب حاکم ( حزب دموکراتیک سوسیالیست) به گفتگو ننیند و حزب حاکم را برای تشکیل دولت یاری ندهد.

"امیلو لابودوویچ،" عضو جبهه دموکراتیک،معتقد است احزاب اپوزیسیون (مخالف دولت مرکزی) در انتخابات پارلمانی پیروز شده‌اند.
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در مونته نگرو نشان می‌دهد هیچ یک از احزاب سیاسی به تنهایی و بدون ائتلاف نمی تواند دولت جدید را در این کشور تشکیل بدهد.

دهمین انتخابات پارلمانی مونته نگرو با حضور 528 هزار و 817 شهروند واجد شرایط روز گذشته برگزار شد تا طی آن 81 نماینده مجلس انتخاب شوند.

مونته‌نگرو حدود 670 هزار جمعیت دارد و در انتخابات روز گذشته فرصت داشتند از میان 17 فهرست از 34 حزب سیاسی نمایندگان ساختار جدید پارلمان را انتخاب کنند.

طبق قوانین انتخاباتی مونته‌نگرو برای ورود به ساختار پارلمان کسب 3 درصد از کل آرای شرکت کنندگان در انتخابات نیاز است.
انتخابات پارلمانی این دوره بیشتر به یک همه پرسی برای ادامه فعالیت سیاسی "میلو جوکانوویچ،" نخست وزیر کنونی، که مدت زیادی در صحنه سیاسی این کشور حضور دارد شباهت داشت.

بسیاری از احزاب مخالف در مونته‌نگرو که هدف آنها خروج میلو جوکانوویچ، رهبر حزب دموکراتیک سوسیالیست و نخست وزیر کنونی از صحنه سیاسی کشور است با سیاست دولت فعلی شدیدا مخالف هستند و خواهان برقراری روابط خوب با روسیه و صربستان می‌باشند.

میلو جوکانوویچ خواهان حرکت دادن این کشور به سمت ناتو و اتحادیه اروپا است. او مدت زیادی در صحنه سیاسی مونته نگرو فعال بوده و احزاب مخالف دولت مواضع کاملا مخالف با وی دارند.
در همه پرسی که 26 مه 2006 در مونته‌نگرو برگزار شد 55.5 درصد از شهروندان مونته نگرو به استقلال این جمهوری رای مثبت دادند و بدین صورت فروپاشی یوگسلاوی که از 1991 میلادی شروع شده بود با استقلال مونته‌نگرو کامل شد و این جمهوری پس از گذشت 88 سال دوباره به استقلال رسید. 

مونته نگرو به لحاظ وسعت و جمعیت کوچکترین جمهوری از یوگسلاوی پیشین به شمار می‌رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و پایتخت آن  پودگوریستا است. 

مونته‌نگرو پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و عضو سازمان ملل متحد است. جوکانوویچ پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی در میان هوادارانش گفت: بلافاصله پس از اعلان رسمی کمیته انتخابات، کار تشکیل دولت را آغاز می‌کنم. مونته‌نگرو به همکاری و مشارکت با دوستان اروپایی در آینده ادامه می‌دهد و ما عضویت در ناتو را قطعی خواهیم کرد. سرمایه‌گذاری‌ها در کشور افزایش می‌یابد و سطح کیفی زندگی ارتقاع خواهد یافت.

تاکنون 95 درصد از آرا شمارش شده و به موجب آن پیروزی حزب حاکم قطعی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار