وی بیان کرد: وجود مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و سفر سالانه 27 میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی به مشهد مقدس، ظرفیتی بی بدیل برای تبدیل این شهر به مرکز معرفی، عرضه و ترویج مصرف کالای ایرانی است.
رشیدیان گفت: در سالی که به سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده، ضرورت توجه به این امر فراتر از وظیفه دولت است و سیاست های اقتصاد مقاومتی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: رویکردهای مبتنی بر درون زا بودن و توجه به مزایای داخلی، نگاه به ظرفیت های ارتباط با کشورهای جهان و اجتناب از قطع ارتباط با خارج از کشور، توجه به دانش بنیان کردن تولیدات و نگاه به ایده های جدید برای ارتقای تولید از الزامات اقتصاد مقاومتی است.
رشیدیان افزود: رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی، عدالت محوری و ایجاد توازن در توزیع امکانات و توجه به ظرفیت های نقاط مختلف می باشد که باید به این مساله توجه ویژه کرد.
وی رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی را مردمی بدون سیاست های آن برشمرد و اظهار کرد: همانگونه که مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و شکست دشمن در هشت سال دفاع مقدس محور اصلی و تعیین کننده بودند، حضور مردم در صحنه عامل اصلی اجرای موفقیت آمیز سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی برای ترویج مصرف کالای ایرانی و فرهنگ سازی در این زمینه است که باید از طریق رسانه ها، افراد صاحب تریبون، ائمه جماعات، مسئولان و همه افراد تاثیرگذار محقق گردد.
رشیدیان گفت: این استان با برخورداری از ظرفیت های مختلف در حوزه های گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و مذهبی می تواند به استانی نمونه در حوزه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.
وی افزود: خراسان رضوی دارای قابلیت های فراوان و ایده های فناورانه ممتاز در حوزه های مختلف بوده و در بسیاری از بخش ها از جمله تولید داروی فاکتور 8 با روش کشت باکتری می تواند به پیشرفت قابل توجه در حوزه تولید داخلی و صادرات غیرنفتی دست یابد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نمی توان دروازه های کشور را بر روی ورود هر کالای خارجی بست، اظهار کرد: ورود کالای با کیفیت مطلوب به کشور که مشابه آن در داخل تولید نشده باشد، می تواند در سایه تعاملات و تبادلات مناسب و انتقال دانش تولید به ارتقای سطح تولید داخلی کمک کند.
رشیدیان عرضه کالاهای با کیفیت مطلوب داخلی از جمله پوشاک تولیدی شهر مشهد با برندهای خارجی را تاسف بار دانست و گفت: رفع این مشکل نیازمند فرهنگ سازی، ارتقای تولید داخل با نظر به نیاز بازارهای داخلی و خارجی و مبارزه موثر با قاچاق کالاست.
وی نمایشگاه 'خانواده ایرانی، خانه ایرانی، تولید ایرانی' را یک ظرفیت فوق العاده برای معرفی و ترویج کالای ایرانی برشمرد و افزود: کسبه و شاغلین اصناف مختلف باید از این ظرفیت بهترین بهره را ببرند.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در تقابل یا تعارض با کار اصناف نیست بلکه فرصتی در اختیار صاحبان صنوف قرار می دهد تا به تولید داخل توجه بیشتری داشته باشند، با نیازهای واقعی مردم بیشتر آشنا شوند و از فروش کالاهای خارجی صرف نظر کنند.
وی گفت: امیدواریم همه واحدهای تولیدی در خراسان رضوی به مراکز تولید دانش بنیان تبدیل شوند.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: تولیدکنندگان و متولیان فرهنگی باید از فرصت هایی نظیر معرفی مشهد به عنوان شهر سنگ های قیمتی و معرفی آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 برای معرفی هر چه بهتر ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی این شهر بهره مطلوب ببرند.
این مجموعه به عنوان یکی از نمایشگاههای برجسته کشور در حوزه ی اقتصاد مقاومتی ازامروز ۲۶ مهرماه به مدت شش روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی مشهد دایر است.
در این نمایشگاه محصولات مختلف از جمله پوشاک، کیف و کفش، محصولات بهداشتی، لوازم خانگی، سرویس چوب و مبلمان، محصولات فرهنگی و سایر ملزومات مورد نیاز مردم ارائه میشود.
نکته برجسته این نمایشگاه ارائه کالاهای 100 در صد ایرانی و تولید داخل است و صاحبان مشاغل خانگی نیز در این نمایشگاه حضوری پررنگ خواهند داشت.
در واقع میتوان گفت نمایشگاه «تولید ایرانی» فتح بابی برای آغاز این مسیر جدید و گسترش فرهنگ استفاده از تولیدات ملی است.
انتهای پیام//ف.ض