کرمانشاه؛

انجام فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی برای حدود 120 هزار راس دام سنگین استان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مجید همتی با اشاره به فاز دوم واکسیناسیون جمعیت دام سنگین استان شامل دام واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی علیه بیماری تب برفکی، گفت: این فاز از واکسیناسیون که از ابتدای مهرماه آغاز شده تا دهم آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیر دامی دانست که بیشتر زوج سُم‌های اهلی و وحشی را درگیر می‌کند و در صورت بروز خسارات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

همتی مهمترین علائم بیماری تب برفکی را بی اشتهایی، آبریزش دهان و بینی، وجود زخم‌هایی در ناحیه دهان، تاج  و سُم عنوان کرد و یادآور شد: این بیماری در دام مبتلا موجب لنگش دام شده و مانع غذا خوردن نیز می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بیماری تب برفکی در نهایت موجب کاهش تولید و لاغری دام می‌شود، افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده این بیماری در دام‌های بالغ موجب کاهش 25 درصدی تولید شیر و گوشت خواهد شد.

وی اضافه کرد: ویروس بیماری تب برفکی همچنین در دام‌های جوان (گوساله، بره و بزغاله) بر روی قلب دام اثر کرده و موجب تلفات می‌شود و گاهی این تلفات تا 100 درصد هم می‌رسد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، مهمترین راه پیشگیری بیماری تب برفکی را انجام واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری‌ها، انجام ضدعفونی به صورت مرتب وجلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری ها عنوان کرد.

همتی تاکید کرد: با توجه به اینکه تردد دام نقش مهمی در انتشار ویروس بیماری دارد، رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری خواهد بود و دامداران باید دام را از مناطقی که فاقد بیماری است و تحت نظر کارشناسان دامپزشکی خرید و حمل کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.