طرح ساماندهی و کنترل پروانه چرا (ورود و خروج دام ) در 900 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،مجید پوربلیغی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: این طرح از نیمه شهریور در مراتع شهرستان های رودان و حاجی آباد آغاز شده تا نیمه آبان  ادامه دارد.
وی افزود: در این مدت دام نباید به مراتع استان وارد شود.  
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به 3 مرحله ای بودن این طرح گفت: مرحله نخست برای کنترل پروانه و جلوگیری از ورود دام غیر مجاز و بدون پروانه به مراتع قبل از شروع فصل چرا و مرحله دوم برای عملیات شاخ شماری برای کنترل دام مازاد بر پروانه چرا و مرحله سوم برای خروج دام از مرتع اجرا می شود.
پوربلیغی افزود: 12 گلوگاه برای جلوگیری از ورود و خروج دام در خارج از زمان تعیین شده به استان در نظرگرفته شده که 7 منطقه در حاجی اباد و 5 منطقه در رودان است.
وی با اشاره به کوچ دامداران و عشایر از 15 آبان به هرمزگان گفت: پیش بینی می شود امسال تعداد دام ورودی در شهرستان حاجی آباد بیش از 350 هزار واحد دامی و در شهرستان رودان بیش از 120 هزار واحد دامی متعلق به بیش از یک هزارو 500 خانوار عشایری باشد.
پوربلیغی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از تخریب مراتع، جلوگیری از چرای زودرس قبل از آمادگی مرتع و خاک و سم کوب شدن مراتع، کنترل پروانه چرا و جلوگیری از ورود دام های فاقد پروانه چرا و یا دام مازاد بر پروانه چرا برشمرد.
 هرمزگان دارای  بیش از 4 میلیون هکتار مرتع است که حدود یک میلیون هکتار آن به علت کوچنده بودن عشایر و دامداران هر سال ساماندهی و کنترل پروانه چرا (ورود و خروج دام ) اجرا می شود.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.