زاهدان؛

برگزاری همایش یکصدمین سالگرد مبارزات مردم بلوچستان

دبیر همایش یکصدمین سالگرد مبارزات مردم بلوچستان گفت: تاریخ برگزاری این همایش از مهرماه به 24 لغایت 26 آذرماه که مصادف با هفته ی وحدت است تغییر یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان.،مرادی گفت:تاکنون بیش از 220 چکیده و تعداد 50 مقاله در خصوص یکصدمین سالگرد مبارزات مردم بلوچستان با استعمارگران انگلستان به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه تقریبا حجم خوبی از مقالات و چکیده ها پیرامون مبارزات مردم بلوچستان به دست ما رسیده است افزود:علاوه بر ارسال مقالات و چکیده ها ، اسناد بومی بیشتری مربوط به مبارزات مردم بلوچستان در حال جمع آوری و گردآوری است.

وی محورهای این همایش را جایگاه ژئو پولتیکی و استراتژیکی بلوچستان،سیستان،خراسان و هرمزگان در جنگ های جهانی اول و دوم،جایگاه قدرتهای بیگانه در تبیین مرزهای شرقی ایران،بررسی سوابق حضوراستعمارگران اروپایی در دریای مکران و سواحل جنوب،رقابت دولتهای المان –انگلستان و روسیه در شرق ایران و تاثیر آن در منطقه،تاسیسات نظامی و عمرانی انگلستان در شرق ایران،بررسی مکانهای وقوع جنگ ،بازتاب جهانی حوادث شرق و جنوب شرق ایران در مطبوعات ادبیات حماسی و نقش و جایگاه مستعمره هند در مناسبات ایران و انگلستان بیان کرد.

وی ادامه داد:تاکنون صدها جلد کتاب در خصوص بلوچستان مکتوب و نوشته شده است که در ان چهره ی خوبی از استان بیان نشده است که ما در تلاش هستیم که سیستان و بلوچستان را با چهره ی مطلوب به دنیا معرفی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پایه کارهای مطالعاتی در استان با جمع آوری اسناد و مدارکی به صورت پراکنده افزایش پیدا می کند.

وی هدف از برگزاری این همایش در هفته وحدت را ، همبستگی بیشتر بین مذاهب و اقوام در این استان عنوان کرد و گفت: در واقع پرداختن به مسائل مشترک بین کل اقوام و طوایف این استان و مشترکات مردم این استان با سایر استانهای کشور که دارای مرز مشترک با کشورهای دیگرهستند از اهداف برگزاری این همایش است که می تواند ضریب همبستگی ملی بین مردم را افزایش دهد.
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار