گلایه معاون آموزشی داروخانه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

از پتانسیل داروسازان برای مصرف منطقی داروها استفاده نمی کنیم

معاون آموزشی داروخانه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با گلایه از این که نظام سلامت از پتانسیل داروسازان جهت مصرف منطقی داروها استفاده نمی کند، گفت: با ایجاد ساز و کار معیوب منجر به عدم بهره مندی از داروسازان و کاهش چشمگیر حضور مؤثر آن ها در جامعه شده ایم.

هادی اسماعیلی معاون آموزشی داروخانه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه دانشکده های داروسازی ایران بسیار علمی و روزآمد هستند، اذعان داشت: عدم بکارگیری اندوخته دانشجویان منجر به سرخوردگی آنها و عدم تمایل به حضور در ایران شده و این در حالی است که ما از پتانسیل داروسازان جهت مصرف منطقی داروها استفاده نمی کنیم و بالعکس با ایجاد ساز و کار معیوب منجر به عدم بهره مندی از ایشان و کاهش چشمگیر حضور مؤثر آن ها در جامعه شده ایم.

وی با بیان این که علم دانشجویان داروسازی ما در ایران به خصوص در دانشگاه‌های مادر با استانداردهای کشورهای پیشرفته دنیا و شرح درس های آنها تطابق بسیاری دارد، افزود: متأسفانه داروسازی یکی از رشته های بسیار فعال در عرصه فرار مغزها است و آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که حدود 40 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های اصلی ایران در رشته داروسازی در اغلب موارد به جهت سرخوردگی و عدم احساس مؤثر بودن در نظام سلامت اقدام به مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و استرالیا می کنند.

وی ادامه داد: علت مهاجرت داروسازان این است که دانش و اندوخته خود را در کشورهای پیشرفته که سازمان های ضابط مقررات، جبران خدمات داروسازان و ارزش گذاری خدمات آنها را به نحو صحیح انجام داده اند به کار گرفته و به مردم آنجا خدمات ارائه دهند. 

عضو هیأت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اساتید و دانشجویان ما در ایران از نظر علمی شاخص هستند، تصریح کرد: از حدود 20 دانشمندی که بین 100 دانشمند برتر دنیا در ایران حاضرند؛ 8 نفر داروساز هستند، بنابراین دانشکده های داروسازی ایران بسیار علمی و روزآمد هستند و در عرصه صنعت هم به دلیل حضور مؤثر سازمان های دولتی و به خصوص تأمین اجتماعی در صنعت دارو متأسفانه علی رغم تلاش بسیار زیاد داروسازان، به دانش ایشان بها داده نمی شود.

وی درخصوص قیمت داروهای ایرانی اظهار کرد: قیمت گذاری داروها در بعضی موارد بسیار غیرمنصفانه است که بیماران گمان می کنند داروی ایرانی حتماً بدون ماده مؤثره بوده که تا این حد قیمت آن نازل است، در حالی که استراتژی بازار استاندارد کشورهای پیشرفته منجر به ایجاد روحیه پژوهش و نوآوری صنایع دارویی آنها شده است.

به گفته اسماعیلی عامل تعیین کننده برای روزآمدی بیشتر صنایع دارویی و حتی ایجاد یک قطب دارویی در منطقه به شرط اصلاح فرآیندهای قیمت گذاری و اصلاح ذهنیت سیاستگذاران نسبت به دارو که یک کالای تخصصی است، امکان پذیر می باشد و نباید قیمت تولید آن را با فرمولی که قیمت تولید آدامس و بیسکوییت محاسبه می‌شود، اندازه گیری کرد. 

شاخص بودن ایران در بحث اشتباهات دارویی 
این متخصص داروسازی بالینی یکی از مهمترین وظایف داروسازان را در نظام سلامت کشورهای پیشرفته نظارت بر تجویز و مصرف صحیح داروهاعنوان کرد و بیان داشت: طبق آمار ارائه شده توسط WHO، یکی از علل مهم بستری در بیمارستان ها در کشورهای پیشرفته ناشی از خطای درمانی است که این آمار در کشور ما بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نقش های داروسازان در کل دنیا جلوگیری از بروز خطاهای دارویی و اصلاح آن‌ها است، اضافه کرد: در ایران پس از تصویب قانون سال 1334، و انفعال انجمن داروسازان در مقابل آن، متأسفانه اختیار داروسازان و نقش آن ها در تجویز و مصرف منطقی داروها از ایشان سلب گردید، لذا ایران یکی از کشورهایی است که از حیث بحث اشتباهات دارویی در دنیا شاخص شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: اقداماتی توسط متخصصین داروسازی بالینی در بیمارستاهای آموزشی انجام شده که نتایج آن ها نشان می‌دهد، داروسازان بالینی به خوبی توانسته اندمصرف غیر منطقی برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، آلبومین، IVIG، پنتوپرازول تزریقی و داروهای پر مصرف بخش هایی را که این اساتید آن جا حاضر هستند ، کنترل کنند و نتایج آن به وزارت بهداشت نیز ارائه شده است.

وی یاد آور شد: پیش بینی می‌شود اگر قانون و آیین نامه های موجود زمینه را با تصویب مکانیسم های منطقی جبران خدمت و  ارزش گذاری درست این خدمات انجام دهد، قطعاً داروسازان هم به انجام این خدمات تشویق خواهند شد و همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا شاهد کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها و مصرف منطقی سایر داروها خواهیم بود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار