اسپوتنیک در مطلبی نوشت سامانه دفاع هوایی اس-300، باعث تقویت وجهه بین‌المللی و توان نظامی ایران خواهد شد.

اسپوتنیک: سامانه اس-300 توان دفاعی و وجهه بین‌المللی ایران را افزایش می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیک با انتشار مطلبی به نقل از «احمد وخشیته،» سردبیر سایت تحلیلی «راشا وییوئر»، نوشت: سامانه دفاع هوایی اس-300 روسیه به ایران این امکان را خواهد داد تا وجهه بین‌المللی و توان نظامی خود را تقویت کند. 

وخشیته در گفتگو با «اسپوتنیک فارسی»، اظهار داشت نخستین و مهم‌ترین هدف تهران از خرید این سامانه دفاع هوایی، نمایش توان نظامی‌اش است. مصاحبه سردبیر راشا وییوئر با اسپوتنیک فارسی پس از آن انجام شد که روسیه هفته گذشته، اعلام کرد سامانه پدافند هوایی اس-300 را به طور کامل به ایران تحویل داده است. 

وخشیته همچنین در این خصوص خاطر نشان کرد ایران پیش از تحویل گرفتن اس-300 از روسیه، موفق شده بود به فناوری تولید سامانه مشابه آن در داخل کشور دست یابد. وی همچنین افزود این سامانه پدافند هوایی بزودی از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین در رزمایش‌های این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سردبیر سایت راشا وییوئر در ادامه افزود ایران با تحویل گرفتن این سامانه دفاعی با یک تیر دو نشان می‌زند. نخست، قدرت دفاعی خود را در برابر دشمنان به نمایش می‌گذارد. دوم آنکه، اس-300 اکنون به نماد روابط حسنه و همکاری مشترک تهران-مسکو تبدیل شده است. همکاری‌هایی که باعث تضمین ثبات و امنیت نه تنها در سوریه بلکه در عراق، خاورمیانه و دیگر مناطق جهان خواهد شد.       
   
روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار