برای مرمت و بازسازی، ارگ گوگدگلپایگان امسال حدود ٧00 میلیون ریال هزینه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر عامل ارگ گوگد گفت : این میزان برای جداسازی صبحانه خوری از رستوران، زیباسازی محوطه و مبارزه با موریانه و حشرات برای حفظ و نگهداری این بنای تاریخی خشت و گلی هزینه شد.

نوشین عصار افزود : ارگ گوگد از بنای عظیم خشت و گلی از جاذبه های مهم دیدنی، تاریخی و گردشگری شهرستان گلپایگان است.

وی با اشاره به اینکه این بنا به عنوان دومین بنای خشتی و گلی ایران به شکل مربع و به وسعت 6 هزار و 400 متر مربع ساخته شده است گفت : این بنا دارای چهار برج قرینه هرکدام به ارتفاع 12 متر است.

مدیر عامل ارگ گوگد افزود : زمان ساخت این ارگ به حدود چهار قرن پیش نسبت داده می شود و تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود 140 سال پیش است .

استر و استربانان در طبقه پایین و در مجاورت هم و بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالا ساکن بودند و به همین دلیل در زمان صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ و یا حمله اشرار بعنوان دژ نظامی استفاده می شده است .

سوراخ هایی روی دیوارهای مرتفع وجود دارد که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشدار دهنده استفاده می شده، کبوترها را شبها در این سوراخ ها اسکان می دادند که درصورت ورود مهاجمین آنها با بیقراری و سروصدا اهالی ارگ را مطلع کنند.

در شمال این ارگ قسمتی به عنوان شاه نشین وجود دارد که اکنون به عنوان سـوئیت ویـژه مـورد استفاده مسافران قرار می گیرد.

دراین مکان حوض آبی وجود دارد که در گذشته هنگامی که مهاجمان درب ورودی را آتش می زدند، محافظین با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می کردند.

ارگ تاریخی گوگد با دارا بودن 20 اتاق و سوئیت های زیبا در دو طبقه، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه های متنوع و زیبای گردشگری به عنوان مکانی برای بازدید، اقامت و استراحتگاه گردشگران شهرستان گلپایگان استفاده می شود .

ارگ تاریخی گوگد در پنج کیلومتری شهر گلپایگان و در مسیر جاده معروف ابریشم که جاده اصلی تجاری دوران قدیم بوده قراردارد و به شماره 2574 در فهرست آثار ملی ثبت شده است .



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار