ملازهی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

طالبان در شرایطی نیست که شیعیان افغانستان را مقابل خود ببیند

یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: اکنون شرایط طالبان طوری نیست که بخواهد بخشی از جامعه شیعه مذهب افغانستان را در تضاد با خود ببینند.

کابلپیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل آسیای شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کشتار شیعیان افغانستان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: اکنون شرایط طوری نیست که طالبان بخواهند بخشی از جامعه که شیعه مذهب هستند را در تضاد با خود ببینند. لذا سخنان ذبیح‌الله مجاهد مبنی بر عدم دخالت طالبان در این قضایا پذیرفتنی است.

این کارشناس مسائل شبه قاره بابیان اینکه طالبان اکنون در پاکستان تحت فشار است و تعدادی از رهبرانش هم دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: تروریست‌های دیگری مانند داعش و القاعده در افغانستان حضور دارند که برای کشتار شیعیان انگیزه بیشتری دارند.

وی ادامه داد: داعشی‌ها به‌دنبال جنگ مذهبی در افغانستان هستند تا با ایجاد هرج و مرج بتوانند نفوذ بیشتری در این کشور پیدا کنند، تجربه هم نشان داده هر کشوری که دچار حاکمیت دوگانه باشد، نیروهای رادیکال مذهبی مانند داعش می‌توانند به راحتی رشد کنند؛ بنابراین یکی از مظنونین در این قضیه گروه تروریستی داعش است. هر چند تا حالا مسئولیت این حوادث را نپذیرفته‌اند.

ملازهی درباره احتمال دخالت سعودی‌ها در حوادث روز عاشورای افغانستان نیز خاطرنشان کرد: نظرم این است که تروریست‌های آل سعود در مناطق دیگر درباره تضادهای مذهبی نقش‌هایی را ایفا کنند و این احتمال که در افغانستان در این حد فعال باشند کمتر متصور است و بیشتر گروه‌های رادیکال اسلامی پشت این قضایا هستند که با خود ریاض هم مشکل دارند.

این کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: اکنون داعشی‌ها با خود عربستان نیز مشکل دارند و شاید انگیزه بیشتری هم برای انجام چنین اقداماتی داشته باشند. ولی سعودی‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی در افغانستان دارند و در حال تاسیس یک دانشگاه اسلامی نیز در آنجا هستند و همچنین براساس توافقاتی که در زمان حامد کرزی انجام داده‌اند، بعید است دست به چنین اقداماتی بزنند و به هر حال  باید روی این مسئله کمی احتیاط کرد.

اضافه می‌شود تاسوعا و عاشورای حسینی در افغانستان خونین برگزار شد و مردم در کابل و بلخ و هرات هنگامی که در عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه می‌زدند از سوی ترویست‌ها به خاک و خون کشیده شدند.

حملات تروریستی به شیعیان عزادار آن هم در ماه حرام در حالی اتفاق افتاد که با واکنش‌های زیادی از سوی جامعه جهانی و دولت وحدت ملی روبرو شد. محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی اعلامیه‌ای با اشاره به اینکه مردم مسلمان افغانستان در شب دهم ماه محرم در حال برگزاری عزاداری شهادت فرزندان حضرت محمد (ص)، حضرت امام حسین (ع) بودند که از سوی افراد وابسته به گروه های تروریستی هدف حمله قرار گرفتند. و این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان با وحدت میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان است، پیروان مذاهب در افغانستان در یک فضای کاملا مسالمت آمیز به سر برده و الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشند. وی حمله به اماکن مقدس، زیارتگاه ها و افراد غیر نظامی را نشانه واضحی از جنایت بشری دانست و به مردم اطمینان دادکه دولت افغانستان تمامی ظرفیت های خود را برای تأمین امنیت مراسم روز عاشورا بکار خواهد گرفت.

 عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دولت افغانستان نیز دراین باره اظهار داشت: حمله بر تجمع عزاداران حسینی، دشمنی با اسلام و مردم افغانستان است و گروهای تروریستی در هیچ حالتی به مردم افغانستان رحم ندارند.وی با اشاره به اینکه گروه های تروریستی در صف ظلم و جنایت قرار گرفته اند و راه آن ها نیز باطل است، افزود: با آن که مردم افغانستان در روزهای اخیر، مشکلات زیادی را متحمل شده اند ولی از باشندگان کشور می‌خواهیم که در برابر ظلم و وحشت، ایستادگی نموده و متحد شوند.

همچنین اتحادیه اروپا حملات تروریستی روز عاشورا در افغانستان را محکوم و اعلام کرد: ما یک بار دیگر شاهد حمله‌ای مرگبار علیه غیرنظامیان بی گناه در مسجدی بودیم که مسلمانان شیعه برای عبادت گردآمده بودند. 

جالب اینجاست که آمریکا نیز حملات تروریستی روز گذشته در کابل و بلخ را به محکوم کرده است!

در همین راستا بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان و بازماندگان قربانیان این حوادث غمبار تروریستی اظهار داشت: کشتار افراد بیگناه عزادار در افغانستان نشان دهنده بغض و کینه تمام ناشدنی تروریست ها و حامیان آنها از وحدت امت اسلامی است که اینگونه دست به جنایت زده و ترورهای هدفمند را رقم می زنند.‌وی بار دیگر مسئولیت همه نقش آفرینان منطقه ای و بین المللی نسبت به مقابله جدی و واقعی با پدیده خطرناک تروریسم را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار