تاسیس 66 هزار مرکز پژوهشی نانو ، ارتقای طب بازساختی پزشکی و تجاری سازی 14 طرح فناور از مهم‌ترین رویدادهای حوزه معاونت در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 14 طرح فناور مجوز تجاری سازی گرفته ، فعالیت 58 شرکت دانش بنیان در پارک فناوری خراسان شمالی و وزارت آموزش و پرورش 66 هزار مرکز پژوهشی نانو تاسیس می کند.

تاسیس 66 هزار مرکز پژوهشی نانو با همکاری وزارت آموزش و پرورش 

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه‌ی فناوری نانو  گفت: آزمایشگاه نانوتکنولوژی را در 66 هزار پژوهشسرای کشور و با هماهنگی وزارت آموزش‌و پرورش، تاسیس و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، هرکدام به 15 دبیرستان و اطراف خود سرویس می‌دهند و هر کدام از این پژوهشگاه‌ها، ظرفیت آن را دارند که به هزار دانش‌آموز، برای فعالیت در عرصه‌ی نانو کمک کنند.

سرکار در خصوص محتوای بسته‌های موجود در این آزمایشگاه‌ها اظهار داشت: در این خصوص یک کتابچه آزمایشگاهی طراحی شده که علاوه بر معرفی تجهیزات و نحوه‌ی طراحی آزمایش‌ها به دانش‌آموزان در جهت ساخت نانو مواد کمک می‌کند.

برگزیده شدن 14 طرح فناوری برای تجاری‌سازی محصولات

فاطمه پاشایی مسئول دبیرخانه طرح‌های نوآورانه معاونت علمی فناوری  گفت: ستاد فناوری نانو در جهت تجاری سازی محصولات طرح‌های نوآورانه با همکاری معاونت علمی فناوری برنامه‌ریزی‌های خوبی را برای حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: طرح‌های شرکت‌های فناور در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه این ستاد ارسال شده که پس از بررسی نهایی، طرح‌ها و انجام مصاحبات اولیه تصمیم گیری در زمینه تجاری سازی محصولات و حمایت از آنها انجام می‌شود.

مسئول دبیرخانه طرح‌های نوآورانه معاونت علمی فناوری عنوان کرد: طرح‌هایی که از قابلیت تجاری سازی و فناور شدن برخوردار بوده از حمایت‌های همه جانبه مالی و کاری برخوردار شده و در دریافت مجوز از سازمان‌های مختلف تحت نظارت کمک ما قرار می‌گیرد.

چشم امید بیماران صعب‌العلاج به پزشکی بازساختی است

پیمان کیهان ور، مسئول المپیادهای ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی گفت: دانشگاه های کشور باید به سمت نسل سومی پیش رفته و  می بایست برای دست یابی به موفقیت در این زمینه نقشه راه تدوین و ترسیم شود.

وی یادآور شد: همکاری و تعامل ستاد با آموزش و پرورش برای ارتقا علوم سلولی در بین دانش‌آموزان سبب توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی شده و من امیدوارم بیماران در آینده‌ای نزدیک بوسیله علم بازساختی التیام یابند.

کیهان‌ور تاکیدکرد: بر اساس آمار ارائه شده از یونسکو بطور معمول میزان سرمایه گذاری کشورهای عربی در علم و پژوهش های علمی در چهار دهه گذشته پایین بوده است؛ گرچه در سال های اخیر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تغییرات مثبتی انجام داده اند.

فعالیت 58 شرکت دانش‌بنیان در پارک فناوری خراسان شمالی

علی اصغر پیله ور مدیر پارک فناوری خراسان شمالی   گفت: با وجود تمامی پیشرفت های حاصل شده هنوز در زیر ساخت های کشور ضعف هایی وجود دارد که برای ارتقای سطح علمی باید هر چه سریع تر این مسائل برطرف شود.

وی یادآور شد: پارک علم و فناوري استان خراسان شمالي، نوپا بوده و در راستاي سياست‌هاي وزارت علوم مبني بر اين‌که همه استان‌ها بايد پارک علم و فناوري داشته باشند، از اوایل دهه 80 تاسیس شد. در حال حاضر ما در کشور 36 پارک علم و فناوري و حدود 160 مرکز رشد فعال داریم.

پیله ور عنوان کرد: مجوز تاسيس پارک خراسان شمالي هم در سال 89 اعطا شد و از سال 90 فعاليت خود را شروع کرد. در حال حاضر و پس از گذشت پنج سال، ما 58 شرکت فناور، نوآور و دانش‌بنيان داریم که شش شرکت به مرحله تجاري‌سازي رسيده‌اند و در حالت نيمه‌صنعتي قرار دارند.

ماهواره مخابراتی ناهيد ١ به زودی پرتاب می‌شود

حسن حدادپور رييس پژوهشگاه فضایی ايران  گفت: پژوهشگاه فضايي ايران در راستاي انجام وظايف و ماموريت‌هاي خود در توسعه فناوري هاي فضايي كشور و ايجاد زير ساخت هاي لازم، ٤٣ پروژه فضايي را به اجرا در آورده كه ٢٤ پروژه آن خاتمه يافته و ١٩ پروژه در دست اجرا است.

 رييس پژوهشگاه فضايي ايران با اشاره به دو سامانه فضايي كه در اين پژوهشگاه طراحي شده، تصریح کرد: سامانه بالن مخابراتي تدبير یک (بام) طراحي شده و به زودي تست بالن مقيد آن انجام مي شود همچنين سامانه رادار دهانه مصنوعي هواپايه در پژوهشگاه پس از اتمام مرحله طراحي  و پردازش تصوير در مرحله ساخت مدل مهندسي رادار قرار دارد.

تولید قطع‌کننده‌های کامپوزیتی برق در کشور

محمد خورده‌چی مدیرعامل یک شرکت فناور گفت: این شرکت با تولید سکسیونر (قطع کننده)24  کیلو ولت LBS و  فیوز دار توانسته است نیاز صنعت برق کشور به این محصول را تامین کند.

وی ادامه داد: این قطع‌کننده‌ها در CESI  ایتالیا به‌ عنوان یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های فشار قوی جهان، آزمون‌های ارزیابی کیفیت را با موفقیت گذراند و سپس گواهی انجام آزمون‌های یادشده از شرکت توانیر اخذ شد.

خورده‌چی یادآور شد: خطوط انتقال و توزیع نیرو علاوه بر كابل‌هایی كه جریان الكتریكی را هدایت می كنند به عایق های الكتریكی (مقره های الكتریكی) كه كابل ها را از دكل های فولادی نگهدارنده شان جدا می كنند نیاز دارند.

فناوری نانو؛ انقلاب سبز در صنعت کشاورزی

مریم هاشمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکتونولوژی کشاورزی و دکتری بیوتکنولوژی صنایع غذایی گفت: فناوری نانو در کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی و کارآمدتر کردن این مواد از طریق نانو کپسوله کردن آنها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: استفاده از فناوری نانو علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاهان به کمک نانو سنسورها و نانو حسگرها در راه‌اندازی سیستم تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا در مزرعه، باغ و حتی مراکز پرورش دام، طیور و آبزیان برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در مزارع کاربرد دارد.

مریم هاشمی تاکید کرد: از دیگر کاربردهای فناوری نانو در صنایع کشاورزی می‌توان به افزایش مقاومت و ارتقاء کارایی پوشش پلاستیکی گلخانه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار