باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تالابی که دیگر تاب خشکی ندارد/تبدیل گهواره تنوع زیستی به تهدیدی برای امنیت زیستی کشور

انتشار و افزایش گستره ریزگردهای سمی ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی،از دغدغه های جدی فعالان و دوستداران حوزه زیست محیطی محسوب می شود.

تالابی که دیگر تاب خشکی ندارد/تبدیل گهواره تنوع زیستی به تهدیدی برای امنیت زیستی کشوربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،معضلات زیست محیطی تالاب های کشور،از جدی ترین مخاطراتی  محسوب می شود که در طول سالیان اخیر،حیات و بقاء سلامت عمومی را در حوزه محیط زیست به مخاطره انداخته است.

این بار سخن از تالاب گاوخونی در استان اصفهان است،حوزه ای که به دلیل خشکی تالاب،با خطر تشدید و انتشار ریزگردهای سمی مواجه است.

حسین یارمحمدی،کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به لزوم ورود جدی و تزریق اعتبارت مکفی برای پایان دادن به وضعیت چالش برانگیز تالاب مذکور عنوان کرد:شرایط موجود در گاوخونی فراتر از دغدغه ای استانی قابل طرح است و متاسفانه شرایط و ضریب انتشار ریزگردهای سمی حاوی فلزات سنگین در این محدوده آنچنان تشدید شده که می تواند شعاع انتشار ریزگردها را تا هزار کیلومتر آن سوتر افزایش دهد.

وی افزود:در صورت استمرار وضعیت موجود،شعاع انتقال ریزگردها می تواند مناطقی همچون استان های اصفهان، چهار محال بختیاری، مرکزی، فارس، قم، سمنان و تهران را نیز در برگیرد.

یارمحمدی عنوان کرد:آنچه که باعث بحران کنونی در تالاب گاوخونی و استان اصفهان شده به نادیده انگاشته شدنِ اصلِ ظرفیتِ بُردِ محیط زیست معطوف می شود که متاسفانه در سال های گذشته به این امر خطیر کم توجهی شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست عنوان کرد:منطق ایجاب می کند در صدر تمامی برنامه های اقتصادی،صنعتی و تولیدی سلامت زیست محیطی و تامین الزامات و ملاحظات آن مد نظر قرار گیرد در غیر اینصورت تمامی دستاوردهای اقتصادی،تولیدی و صنعتی با هزینه های سنگینی باز پس داده خواهد شد که جز ضرر و خسارت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

وی در تشریح ظرفیت برد محیط زیست گفت:اساسا هر منطقه و محدوده ای از یک ظرفیت خاص و تعریف شده ای در بخش احیا، پالایش و بازسازی برخوردار است که با اتکای به آن،می توان نسبت به احیای مجدد زیست و پالایش و مخاطرات زیست محیطی ناشی از فعالیت های انسانی امیدوار بود.

یارمحمدی عنوان کرد: نادیده گرفتن اصول مرتبط با ظرفیت برد محیط زیست به تدریج باعث سنگینی و غلبه  تخریب بر میزان بازیابی، پالایش و احیا می شود و این قاعده در درازمدت،  خسران و نابودی سلامت زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

*برون رفت از بحران تالاب گاوخونی،مستلزم همگرایی و هم افزایی فزاینده و ویژه است

حمید ظهرابی،مدیرکل محیط زیست استان اصفهان،معتقد است،احیا و بازگرداندن سلامت زیست محیطی به تالاب گاوخونی مستلزم همسویی و هم اندیشی تمامی دستگاه های ذیربط اعم از آب منطقه ای،اتاق بازرگانی،آبفا،محیط زیست،استانداری،صنعتگران و کشاورزان است تا بتوان در سایه آن راهکارهای عملیاتی لازم را ارائه و اجرایی کرد.

وی چندی پیش در همایش نکوداشت زاینده رود در اظهاراتی انتقاد آمیز گفت: " آیا زمانی که رشد صنعت، کشاورزی و تمرکز فعالیت انسانی فراتر از حد زاینده رود بود کسی سراغ محیط زیست را گرفت و آیا کسی محیط زیست را مسئول می دانست؟آیا محیط زیست فراتر از ظرفیت اکولوژیک را رقم زده است؟خیر،برعکس،هرگاه محیط زیست مقابل بهره برداری های بدون مجوز ایستاد،نامی بر آن گذاشتند،متوقفش کردند یا جسارتش را کاهش دادند."

*گاوخونی،قهوه خانه بین راهی پرندگان

فارغ از معضل جدی و عمیق خطر انتشار ریزگردها،گاوخونی محفل و منطقه ای است که پرندگان مهاجر با توقف در آن،استراحت می کنند و به تعبیر اسماعیل کهرم،استاد حیات وحش و مشاور سازمان محیط زیست این منطقه به مثابه قهوه خانه ای بین راهی برای پرندگان مهاجر قلمداد می شود.

فرشید سیب سرخی،کارشناس حوزه محیط زیست و از اعضای انجمن دوستدار محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر تشریح کارکرد سازنده تالاب گاوخونی برای پرندگان مهاجر عنوان کرد:در فصول سرد سال که سطح آب این تالاب ارتقاء پیدا می کند،این محدوده به محفل و منطقه ای برای فرود پرندگان مهاجر و تخم ریزی تبدیل می شود.

وی افزود:به واقع تالاب مورد اشاره محدوده ای مناسب برای تکثیر پرندگان به شمار می رود که متاسفانه در حال حاضر به بیابان و شوره زاری مبدل شده که نه تنها از آن جوش و خروش زندگی خبری نیست بلکه محدوده مورد اشاره به محلی برای انتشار ریزگردهایی تبدیل شده که می تواند زندگی و بقاء را به مخاطره اندازد.

سیب سرخی گفت:کارشناسان و صاحب نظران و نخبگان حوزه محیط زیست تنها راهکار برون رفت از وضعیت موجود را منوط به تامین حقابه و به جریان افتادنِ آب در خطه مذکور می دانند.

کارشناس محیط زیست و عضو انجمن دوستدار طبیعت در خاتمه یادآور شد:طرح هایی برای احیای این تالاب مد نظر قرار گرفته و تاکنون با برگزاری برخی جلسات کارشناسی،زوایای پیدا و پنهان این تهدید زیست محیطی مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته که امید است خروجی آن به حصول نتایح شایسته و سازنده و عبور از این بحران منتهی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
با سلام. اینجا هم با دریاچه ارومیه تفاوتی نداره.تفاوتش این ما صدامون به جابی نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
سلام
من اهل ورزنه 35کیلومتری تالاب هستم
خدا میدونه سرطان که منشا اون ریز گردهای تالاب هستش تو ورزنه چه جولانی میده مسئولین خواهشمندم پیگیر باشند باتشکر
آخرین اخبار