توجه ویژه سیاست‌گذاران به گرسنگی سلولی/ سوء تغذیه جان 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال را می‌گیرد

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: طبق آمارها سوء تغذیه سالانه باعث مرگ 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال می‌شود.

توجه ویژه سیاست‌گذاران به گرسنگی سلولی/ سوء تغذیه جان 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال را می‌گیردزهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مسئله گرسنگی اظهار کرد: گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی در یک کشور است که سیری شکمی ایجاد نمی‌کند، اما تعریف دیگری از گرسنگی نیز وجود دارد که گرسنگی سلولی نامیده می‌شود و با امنیت غذایی در ارتباط است. 

وی تصریح کرد: در گرسنگی سلولی مواد مغذی لازم برای رشد و نمو کودکان، بیمار نشدن بزرگسالان و عملکرد صحیح سلول‌ها فراهم نشده است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: گرسنگی سلولی ممکن است خود را به سرعت نشان ندهد و حتی سال‌ها این گرسنگی وجود داشته باشد، اما هیچ نشانی از کمبود‌ها در فرد بروز نکند که بر روی بهره هوشی، بیماری‌های مزمن، توان افراد و رشد و توسعه ملی یک کشور تأثیرگذار است. 

وی با بیان اینکه نکته مهم در بحث آموزش به خانواده‌ها و حساس سازی سیاست‌گذاران، ناکافی بودن سیری شکمی به تنهایی است، افزود: باید بحث سیری سلولی و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن نیز در نظر گرفته شود که طبق آمارهای جهانی سوء تغذیه سالانه جان 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال را می‌گیرد و یک چهارم کودکان جهان رشد طبیعی ندارند.

عبدالهی تأکید کرد: گزارشات وضعیت ناامنی غذایی در جهان در سال 2015 توسط فائو نشان می‌دهد که از هر 9 نفر در جهان یک نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند و از علل این گرسنگی می‌توان به فقر، توزیع نامناسب غذا و تغییر اقلیم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم به طور مستقیم در محیط زیست، بهداشت محیط و بهداشت آب تاثیر می گذارد، افزود: به دنبال این تغییر افزایش شیوع بیماری‌های عفونی، اسهالی و کاهش جذب ریز مغذی ها امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: تاثیرات کوتاه مدت تغییرات آب و هوایی و اقلیمی به احتمال زیاد اثرات نامساعدی را در کشورهای فقیرتر به ویژه در آفریقا و آسیا خواهد داشت که بیشترین آمار گرسنگی هم مربوط به این دو قاره است.

وی تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری در کشور ما با توجه به تغییرات اقلیمی، کمبود منابع غذایی، خشکسالی و در نظر گرفتن سیاست‌های افزایش جمعیت باید امنیت غذایی و تغذیه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار