براساس یک گزارش، عربستان سعودی به شکل «محرمانه» اعتراف کرده است که یکی از جنگنده‎‏های ائتلافِ تحت امرش عامل بمباران یک مراسم ختم در صنعا، پایتخت یمن بوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت شبکه پرس تی وی؛ در حمله شنبه (17 مهر) جنگنده‏‌های سعودی به یک مراسم ختم در پایتخت یمن دست‌کم 140 نفر که اکثر آن‏‌ها غیرنظامی بودند، کشته شدند. در جریان این حمله، بیش از 500 نفر زخمی شدند و یکی از بزرگ‌ترین جنایات ائتلاف تحت امر عربستان سعودی در تهاجم به یمن، رقم خورد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیس سه‌شنبه (20 مهر) با انتشار گزارشی اعلام کرد عربستان به شکل «محرمانه» به نقش جنگنده‌های ائتلاف تحت امرش در این حمله اذعان کرده است.

در این گزارش آمده است که عربستان سعودی با درخواست بریتانیا مبنی بر شرکت لندن در تحقیقات مربوط به این حمله و حمله دومی که عوامل امدادرسان را هدف قرار داد، موافقت کرده است.

این در حالی است که بریتانیا به عنوان یکی از حامیان عربستان در تهاجم به یمن که از فروردین سال 1394 آغاز شده است، تاکنون بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات به رژیم سعودی بوده است.

تنها در سالِ اولِ تهاجمِ مرگبار عربستان سعودی به یمن، دولت بریتانیا مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش 3.3 میلیارد پوند با پادشاهی سعودی را صادر کرد که 2.2 میلیارد پوندِ آن مربوط به فروش تسلیحاتی مانند پهپاد، بالگرد و دیگر هواپیماها بود.
1.1 میلیارد پوندِ دیگر به فروش تسلیحاتی مانند بمب، موشک و نارنجک اختصاص داشت. لندن همچنین مجوز فروش خودروهای زرهی و تانک‌هایی به ارزش 430 هزار پوند را به عربستان صادر کرده است.

اما حمله دهشتناک عربستان در روز شنبه، با موجی از انتقادات بین‌المللی روبرو شد و دولت بریتانیا نیز در اقدامی غیرمعمول خواستار مشارکت در تحقیقات مربوط به حمله شد.

بی‌بی‌‎سی در گزارش خود به نقل از یک مقام نزدیک به دولت بریتانیا نوشت، مقامات قصد دارند یک گروه از وکلا و محققات نظامی را برای نظارت بر عملکرد ائتلاف سعودی اعزام کنند.

این در حالی است که گروه‌های حقوق‎بشری خواستار اجرای یک تحقیق کاملاً مستقل در مورد حملۀ اخیر ائتلاف تحت امر سعودی شده‎‏اند.

در مقابل، عربستان سعودی قصد دارد خود روند تحقیق درباره این حمله را برعهده بگیرد. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که این روند ممکن است، روزها، هفته‎‏ها یا حتی ماه‌ها به طول بیانجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۵
واقعا شعور دولت های دنیا در همین حده . این همه کشتن و خودشون هم قصد دارن تحقیق درباره این حمله را برعهده بگیرن شده فاجعه منا سوریه و .... خاک بر سر حقوق بشر . حقوق با شر باید گفت . کفتار های خونخوار اگه بیشتر از این قدرت بگیرن دنیا رو به لجن میکشن . اینا از صهیونیست ها پس فطرت ترن حداقل اونا تکلیفشون مشخصه و معلومه که قصدشون چیه . اینا که نه قدرت دارن و نه کیاست و سیاست لازم رو . یه کم پول دارن دیوانه شدن
آخرین اخبار