به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مناسب نبودن کیفیت و سرعت اینترنت باعث شده عدهای زیادی از کاربران ADSL تصمیم بگیرند با شرکت اینترنتی طرف قرار داد خود قطع ارتباط کنند و از خدمات دیگر شرکتها که مناسبتر است استفاده کنند اما به دلیل معطلی زیاد در بیشتر موارد قید این کار را میزنند.
اگر حتی یکبار تصمیم گرفته باشید که با شرکت ارایهدهنده اینترنت خود قطع ارتباط کرده و از جای دیگری خدمات دریافت کنید با مشکلات فرالوانی که در این راه وجود دارد به خوبی آشنا هستید.
در مرحله اول که شرکت طرف قرارداد به بهانههای مختلف شما را معطل کرده و حتی پیشنهاد ارایه بهتر خدمات را میدهد که البته این وعدهها در بیشتر موارد سرابی بیش نیست و اما در مرحله بعد که شرکت را مجاب کردید که دیگر نمیخواهید خدمات آنها را دریافت کنید به سد بزرگتری بر میخورید سدی به نام رانژه.
شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما حداقل یک هفته زمان میخواهد تا تجهیزات خود را از روی خط شما بردارد و البته در مقابل شرکت جدید هم حداقل همین اندازه زمان برای رانژه کردن خطتان طلب میکند.
با احتساب تعطیلی آخر هفته و در نوبت ماندن برای آزاد شدن خط و دیگر بهانهها عملا شما برای مدت یک ماه بدون اینترنت میمانید آنچه برای خیلیها که کارشان با اینترنت ارتباط دارد عملا نشدنی است.
رانژه چیست؟
اصطلاح"رانژه کردن" به صنعت مخابرات مربوط میشود و در یک تعریف کلاسیک رانژه کردن به عملی میگویند که طی آن شرکت مخابرات، برقراری ارتباط تلفن مشترک با شرکت خدمات اینترنتی را فراهم میکند.
درواقع در طی عملیات رانژه مسیر سیم تلفن مشترک را در مخابرات عوض میکنند تا کابل تلفن مشترک از تجهیزات شرکت خدمات اینترنتی نیز بگذرد و امکان دریافت اینترنت را در کنار مکالمات صوتی داشته باشد. این عوض کردن مسیر به درخواست مشترک و با ارسال نامه از طرف شرکت به مخابرات انجام میشود.
درنتیجه قبل از این که بتوانید از خط تلفن خود به عنوان خط ایدیاسال استفاده کنید باید این خط از طرف مخابرات و به درخواست شرکت ارایه دهنده سرویس، رانژه شده باشد.
مشکل از کجا آب میخورد؟
شرکتهای اینترنتی درباره علت تعللشان برای قطع و وصل کردن ارتباط مشترک انگشت اتهام خود را به سمت شرکت مخابرات دراز میکنند و مدعی هستند که مخابرات مانع دسترسی سریع آنها به خطوط است.
مخابرات اما مدعی است که کار نصب و قطع ارتباط مشترک بین دو شرکت به آن شرکتها بر میگردد و مخابرات هیچ لزومی ندارد که کار این شرکتها را با کارمند خود به صورت رایگان برای آنها به انجام رسانده و خطوط را رانژه کند. لذا مخابرات از شرکتهای اینترنتی میخواهد که نمایندگان خود را بفرستند تا با نظارت کارمند مخابرات تجهیزات خود را از روی خطوط مشترکان برداشته یا نصب کنند و عملیات رانژه کردن خطوط را به انجام رسانند.
در این بین اما باز هم شرکتهای اینترنتی مدعیاند که با وجود آنکه در چندین نوبت آنها کارمندشان را برای رانژه کردن خط میفرستند اما مخابرات اجازه ورود آنها به مراکز مخابراتی را نمیدهد. مخابرات در مقابل اما میگوید از آنجایی که تجهیزات مخابراتی بسیار حساس و گران هستند عملیات رانژه حتما باید با نظارت کارمند آنها صورت گیرد تا به تجهیزات مخابرات لطمهای وارد نشود.
این اختلافات شرکتهای اینترنتی و شرکت مخابرات اما فارغ از این که چه کسی مقصر است بیش از هر کس مشترکان اینترنت ایران را متضرر کرده است و باعث شده حتی اگر فرد از خدمات اینترنتی که دریافت میکند رضایت ندارد و حتی اگر مرتبا با افت سرعت، قطعی و گرانی مواجه است اما باز هم با خدمات ضعیف شرکت اینترنتی طرف قراردادش بسوزد و بسازد اما گرفتار غولی به نام رانژه نشود. غولی که حداقل یک ماه او را ار دریافت خدمات اینترنتی محروم میکند.
درگیریهای مشترکان با ارایهدهندگان اینترنت بر سر رانژه
درگیریها و اختلافات کاربران اینترنت با شرکتهای اینترنتیشان بر سر تعلل در رانژه خطوط از ابتدای آمدن ADSL به کشور جزیی جدا نشدنی از مباحث اینترنت کشور بوده است.
با یک جستجوی ساده اینترنتی به سیلی از شکوههای کاربران درباره رانژه نشدن خطوطشان میرسید. یکی از کاربرانی که حسابی از این مساله گلایه دارد در یک فروم اینترنتی نوشته است:
"می خواستم به اطلاعتان برسانم که شرکت اینترنتی که از آن سرویس خریدهام سرعت کارشان از لاک پشت هم کمتر است و با وجود آنکه از تاریخ ثبتنام من حدود 13 روز می گذرد ولی هنوز سرویس ADSL راه اندازی نشده است. این در صورتی است که اگر از مخابرات خریداری می کردم حداکثر 48 ساعته اینترنت درخانهام بود. یکی از دوستان خودم اقدام به خرید از مخابرات کرده و بعد از 24 ساعت خط رانژه شده و سرویس توسط کارشناس راه اندازی شده است."
البته این مشکل محدود به کاربران یک شرکت اینترنتی خاص یا یک استان خاص در کشور نیست و با نگاهی به پیامهای مردم به وضوح میبینید که کاربران تعداد زیادی از شرکتهای اینترنتی در استانهای مختلف از این مساله ناراحت و آزرده خاطر هستند.
برخی از کاربران در این میان معتقدند که مشکل از مخابرات آب میخورد و این شرکت این کار را میکند تا کاربران اینترنت پرسرعت را ناچار کند از خودش اینترنت بگیرند تا برای راهافتادن اینترنتشان معطل نشوند. این عده عقیده دارند که اگرچه رانژه شدن خط برای شرکتهای اینترنتی زمانبر است اما مخابرات این کار را برای مشترکان اینترنت خود در کمتر از 48 ساعت انجام میدهد.این در حالی است که برای رانژه خطوط دیگر شرکتها مخابرات چوب لای چرخ میگذارد.
یکی دیگر از کاربران که چند ماه پیش مشکل رانژه داشته است میگوید که رانژه شدن خطش 28 روز طول کشیده است و دست آخر هم پس از 10 بار رفتن و داد و بیداد کردن در مخابرات مجبور شده خودش مسوول نمایندگی شرکت اینرنتیاش را به مخابرات ببرد تا کارش انجام شود.
البته تعداد زیادی از کاربران هم این استدلال را رد میکنند و معتقدند که این شرکتهای اینترنتی هستند که به دلیل ضعف و کمبود نیرو در ساختار خود مشترکانشان را معطل میکنند. چنانکه در هنگامی که برای هر مشکلی با اپراتور این شرکتها هم تماس گرفته میشود آنها حتی اتصال به اپراتور را آنقدر طول میدهند تا فرد قید اعتراض و بیان کردن مشکلش را بزند.
چه باید کرد؟
با وجود تمام ریزهکاریهایی که در رانژه کردن خطوط وجود دارد و با وجود هماهنگیهایی که میبایست بین مخابرات و شرکتهای اینترنتی صورت گیرد عملیات رانژه نباید بیش از 72 ساعت زمان ببرد. پس اگر رانژه شدن خط شما بیش از این میزان زمان برده حتما هر چه سریعتر به وبسایت https://195.ict.gov.ir مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید.
سامانه 195 که توسط وزارت ارتباطات ایجاد شده برای رسیدگی به شکایات مردمی است و با توجه به این که وزارت ارتباطات مستقل از مخابرات و شرکتهای اینترنتی تعریف شده است میتواند بین آنها حکمیت کرده و حق و حقوق مشترکان را از آنها بگیرد.
البته طبیعی است که انتظار میرود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز توجه بیشتری به مساله رانژه نشان داده و شرکتهای اینترنتی و مخابرات را ملزم به رعایت حقوق کاربران ایرانی کند.
گزارش از نادر نینوایی
انتهای پیام
معلوم نی تا کی میخا صبر کنم از همه کلاسا و کارای انلاینمموندم عقب
من مهر99خریدم از مخابرات مودم و بسته بود و الان آبتنگ99 هست داره یکماه میشه و هنوز خبری از وصل اینترنت مخابرات نیست.
و دو طرف مقصر اند.
من کارآموزیمو در مخابرات بخش مخابرات سیار بودم و آدماشم آدمای معمولی بودن مثل خود من و شما. آدمای بدی هم نبودن!
شاید بیشتر از ده سال پیش که میخواستم نت بخرم برای اولین بار یک کم طول کشید البته اونم برای این بود که میخواست خط خالی بشه. در کل واقعا قوه قضاییه مسءوله که شرایط یکسان رو برای اپراتورها فراهم کنه.
من الان از دست صبانت شاکیم که مودمم عوش شده واسه همین نت قطع شده همه تنظیماتشم خودم کردم و مسءولینش با سه سوت میتونن اینترنتمو وصل کنن اما پشتیبانیش همش مشغول میزنه. واقعا که مسخرس. الانم تو 195 ثبت شکایت زدم.
الان ما میخوایم شرکت ارائه اینترنت عوض کنیم
اینجا بابت هرماه ک اینترنت نگرفتیم ۵هزار تومن میگیره
از اون طرف شرکت جدید برای راه اندازی ۴۰هزار
برن بمیرن . قشنگ تر از این نمیشه دزدی کرد
تا دو ماه پیش هزینه تلفن بنده برای خط 1مگ پنج گیگ 37000 هزار بوده اما این ماه شده 42000 هزار
دلیل این گرانی چیه قرار بود ارزانتر بشه ؟
تغییر از مخابرات به سایرشرکت ها(شاتل ،آسیاتک و...)بسیارزمانبر است.
مخابرات همکاری نمیکنه.چون به ضررشونه.
دوما عملیات رانژه به هیچ وجه از طریق پرسنل شرکتها انجام نمیشه و مستقیما از طریق شخصی با عنوان کاری رانژه کش در اتاقی به نام MDF مخابرات انجام میشود که بابت انجام این کار5000 تومان که 3000 تومان مربوط به دایری و 2000 تومن مربوط به جمع آوری خط به مخابرات پرداخت میشود و پرسنل شرکتهای ADSL فقط بعد از اعلام رانژه از طرف مخابرات جهت رفع خرابی یا رفع مشکل رانژه میتوانند به مراکز مخابراتی مراجعه کنند
و این نکته که شخصی بتواند فردی از طرف شرکت ارائه دهنده جهت رانژه به مخابرات مراجعه کند جز در موارد نادر امکان پذیر نمی باشد.
سوما عملیات رانژه و جمع آوری هرکدام 72 ساعت انجام میشود و این نکته که در این پست گفته شده (با احتساب تعطیلی آخر هفته و در نوبت ماندن برای آزاد شدن خط و دیگر بهانهها عملا شما برای مدت یک ماه بدون اینترنت میمانید آنچه برای خیلیها که کارشان با اینترنت ارتباط دارد عملا نشدنی است) حقیقت ندارد .
چهارما عدم پاسخگویی اپراتورهای شرکتها که باعث شوذد مشترک قید اعتراض و بیان کردن مشکلش را بزند نیز میتواند از طریق سازمان تنظیم مقررات پیگیری شود.
لطفا در تهیه و نشر مقالات تحقیق و دقت بیشتری به خرج دهید .
لطفا منتشر شود.
بطور مثال مخابراتی که سیم رانژه تمام میکند و بابت این یک هفته خط را دیر رانژه میکند شرکت adsl چه گناهی دارد
چه با دقتم توضیح دادی
عیناً بارها و بارها این مورد رو به چشم دیدم!
مقصر دوطرفن! بیشتر مخابرات! (عدم بازرسی)
اگر شرکت مشترک رو طبق سیاست های اشتباه الاف نکنه! درخواست رو میفرسته و کمتر از 72 ساعت باید مخابرات انجام بده!
کمی هم پای صحبت شرکت های خدمات دهنده نیز بنشینید تا ببینید در جه فضای با برابری در مقابل شرکت مخابرات به فعالیت مشغولند
دقیقا چند ماه پیش بنده دچار این مشکل شدم بخاطر تغییر سرویس اینترنتم از شرکی به شرکت دیگر حدود 20 و چند روز معطل ماندم.
برای من ک بسته 222 گیگ 1 ساله از صبا میخریدم میشده 109 تومن الات باس 800 هزار تومن برای بسته های 1 سالش هزینه کنم این مرقوم ب صرفس به نظرت؟ میگی احتمالا چرا 1 ساله فقط ی دور بسته هاشو و تعرفه هاشو ببینین متوجه میشد حرفمو که باس نصف شب بیدار خوابی بکشی برای بسته های ارزونتر منی که دارم طراحی سایت میکنم واقعا دارم قید این کارمو میزنم و مجبورم از اینکارم بزنم کنار....